Chevrolet Caprice Classic brougham -87 build in Fairfax, Kansas
California emission system

Auto talvisin aina tallissa ja remontissa. Remonttikausi alkaa Lokakuun alussa ja jatkuu Maaliskuulle, jolloin biili on rempassa.
Perushuoltojen lisäksi autoa käydään säännöllisesti läpi siten, että auto käydään läpi edestä taakse 3vuoden välein.
Tähän sisältyy lokareiden poistot/maalaus ja sisustusten purkaminen ja sisäpeltejen tarkistus/maalaus, takakontin ruostesuojaus,
puskureiden huolto, lamppujen vaihdot...
P2050242.jpg (165091 bytes)P2050243.jpg (242869 bytes)P1010226.jpg (305791 bytes)1PIC00024.jpg (299771 bytes)1ppp.jpg (619905 bytes)1PIC00022.jpg (303315 bytes)kPIC00033.jpg (388569 bytes)
IMG_2561.JPG (217104 bytes)IMG_2560.JPG (181954 bytes)IMG_2563.JPG (240833 bytes)IMG_2565.JPG (232367 bytes)IMG_2566.JPG (215478 bytes)IMG_2576.JPG (213257 bytes)IMG_2577.JPG (211141 bytes)

Ikkunankaukalo tulee puhdistaa lehdistä ja roskasta säännöllisin väliajoin
qwPIC00019.jpg (396822 bytes)qwPIC00020.jpg (276084 bytes)qwPIC00021.jpg (316584 bytes)

Sisustan pesua ja elektroniikan huoltoa
P2050244.jpg (198498 bytes)P2050245.jpg (239726 bytes)P2050246.jpg (219617 bytes)1PIC00020.jpg (565909 bytes)PIC00006645643.jpg (289650 bytes)PIC000056456.jpg (289636 bytes)
PIC00043201.jpg (262145 bytes)1PIC00032.jpg (281684 bytes)1PIC00033.jpg (270541 bytes)1PIC00034.jpg (429516 bytes)1PIC00034.jpg (429516 bytes)
IMG_2571.JPG (110766 bytes)Img_2572.jpg (133163 bytes)Img_2573.jpg (132715 bytes)Img_2574.jpg (124393 bytes)IMG_2575.JPG (131945 bytes)

Kattoverhoilun poistosta kuvia ja uudesta verhoilusta kuvia. Vanha verhoilu kesti 25 vuotta.
IMG_2226_1.jpg (742871 bytes)IMG_2242.jpg (801807 bytes)IMG_2240.jpg (905559 bytes)IMG_2236.jpg (841296 bytes)IMG_2233.jpg (908567 bytes)
IMG_2230.jpg (908269 bytes)IMG_2226.jpg (742871 bytes)IMG_2223.jpg (821865 bytes)IMG_2246.jpg (822096 bytes)

80 luvun mittaritaulu ja muut härvelit, huom alkuperäinen delco radio on paikoillaan !
P2050248.jpg (244968 bytes)P2050247.jpg (229215 bytes)P2050212.jpg (266609 bytes)1PIC00031.jpg (277143 bytes)

Tyyppikilven alta ei löydy maalia mutta asian voi korjata...
P2050250.jpg (222793 bytes)

Kuralätkät suojaavat kyljet ja oven alareunat kiveniskuilta ja ravalta joka lentää renkaista
qwPIC00023.jpg (401882 bytes)kura1.jpg (263610 bytes)

Ovien saranat tulee voidella säännöllisesti, jolloin ne kulkee jouhevasti. Takakontin lukon kiinnitys kannattaa tarkistaa
jos luukun kiinnimenossa on ongelmia.
qwPIC00027.jpg (475731 bytes)qwPIC00028.jpg (442294 bytes)qwPIC00024.jpg (382516 bytes)qwPIC00025.jpg (322663 bytes)qwPIC00026.jpg (496182 bytes)

Ovipahvien poisto etuovesta alkaa siten, että poistetaan kaksiruuvia käsinojasta/vetokahva yhdistelmästä.
Vedetään yhdistelmä pois(huom klipsit) ei siis nosteta, sen jälkeen irrotetaan liitinpaneeli jossa on penkinsiirtäjän ja lasinnostimen kytkimet.
0PIC00029.jpg (118066 bytes)0PIC00028.jpg (108177 bytes)0PIC00027.jpg (109090 bytes)0PIC00026.jpg (83299 bytes)0PIC00025.jpg (120290 bytes)0PIC00024.jpg (108336 bytes)

Sen jälkeen irrotetaan ovesta käsinoja/vetokahva yhdistelmän runko-osa, se on kiinni 6ruuvilla joita on 3kpl piilossa käsinoja yhdistelmän alla.
Vetolenkki poistetaan siten, että poistetaan suojamuovit talttameisselillä ja alta löytyy ruuvit jolla vetolenkki on kiinni.
Lenkin poistamisen ja muovisen runko-osan poistamisen jälkeen otetaan oven muovikiinnikkeet auki, tähän suosittelen oviverhoilu
työkalua jota myy esim.Motonet, jos rikot klipsejä niitä saat täältä.
Paneelin alta paljastuu vaahtomuovinen äänieriste, se on kiinni ylhäältä klipsein ja sivusta pehmokitillä. Ota auki varovasti taikka
menee palasille. Viimeisimmissä kuvissa näkyy pahvikiinnikkeiden paikat.
0PIC00023.jpg (109391 bytes)0PIC00022.jpg (92373 bytes)0PIC00019.jpg (138834 bytes)0PIC00017.jpg (127887 bytes)0PIC00016.jpg (84845 bytes)0PIC00002.jpg (76129 bytes)0PIC00006.jpg (95933 bytes)0PIC00005.jpg (52486 bytes)0PIC00004.jpg (88603 bytes)0PIC00003.jpg (105358 bytes)

Ovesta kannattaa seuraavaksi purkaa lenkkikiinnitys pellit jotta pääsee oven sisuskalut putsaamaan ja imuroimaan.
Oven alaosiin kertyy moska ja puunsiemenet ne kannattaa poistaa jotta kosteus ei jää muhimaan.
0PIC00014.jpg (64437 bytes)0PIC00013.jpg (79721 bytes)0PIC00011.jpg (77147 bytes)0PIC00010.jpg (89125 bytes)0PIC00009.jpg (87608 bytes)0PIC00008.jpg (83113 bytes)0PIC00007.jpg (82468 bytes)

Takaovien pahvien poisto: Aloitetaan ottamalla tuhkis pois, sen jälkeen reijästä näkee 2kpl ruuveja irroita ne.
Seuraavaksi irrotetaan ovesta käsinoja/vetokahva yhdistelmän runko-osan ala ruuvit. Sen jälkeen runko-osa on irti.
00PIC00001.jpg (94886 bytes)00PIC00002.jpg (105831 bytes)00PIC00004.jpg (126070 bytes)00PIC00005.jpg (104217 bytes)00PIC00017.jpg (95029 bytes)00PIC00018.jpg (85048 bytes)00PIC00019.jpg (97117 bytes)

Vetolenkki poistetaan siten, että poistetaan suojamuovit talttameisselillä ja alta löytyy ruuvit jolla vetolenkki on kiinni.
Lenkin poistamisen ja muovisen runko-osan poistamisen jälkeen otetaan oven muovikiinnikkeet auki, tähän suosittelen oviverhoilu
työkalua jota myy esim.Motonet, jos rikot klipsejä niitä saat täältä.
Ovipahvi pujotetaan pois ja alta paljastuu vaahtomuovi äänieriste, eriste on ylhäältä kahdella klipsillä kiinni, avaa ne ja varovasti
löysäät äänieristettä ettei se repeydy rikki. Ota suojapelti pois jotta pääset siistimään ovensisältä.
00PIC00007.jpg (118813 bytes)00PIC00015.jpg (94053 bytes)00PIC00008.jpg (143199 bytes)00PIC00009.jpg (119860 bytes)00PIC00010.jpg (73562 bytes)

Lasinnostimen voitelu: Voitele kiskot ja vetolaitteet atf tai peräöljyllä, kiskon kaikkien liikkuvien pintojen tulee olla öljyisät.
Älä kaada kuitenkaan öljyä moottorin hiilille, se pilaa koneen nopeasti. Moottorin laakerit voit voidella Atf öljyllä.
00PIC00011.jpg (104044 bytes)00PIC00012.jpg (99191 bytes)00PIC00013.jpg (88233 bytes)00PIC00014.jpg (116706 bytes)

Visko pois ja tilalle prosessori ohjattu sähköflekti >> tämä muuten toimii. Visco kun toimi osaksi väärin koska tyhjäkäynillä ja ruuhkassa
kone lämpenee, koska viskon kierrosnopeus on liian pieni. Siksi päädyin kunnolla ohjattuun sähköflektiin.
P2050251.jpg (362451 bytes)P2050252.jpg (233032 bytes)P2050207.jpg (255374 bytes)P2050208.jpg (277908 bytes)

Talvista huoltoa lokarit pois ja saumojen tarkistusta...
P2050206.jpg (228987 bytes)P2050253.jpg (247925 bytes)P2050205.jpg (275069 bytes)P2050209.jpg (268776 bytes)


Cruisen huolto kuuluu joka vuotiseen huolto ohjelmaan, yleensä vent valve likaantuu jolloin cruise ei pidä nopeutta yllä,
varo ettet hukuta venttiilin osia. Puhdista kalvo ja laita siihen silikoni praytä, jottei kalvo halkeilesi vanhetessaan.
kalvo_ja_vaijeri_kiinnitys.jpg (110906 bytes)control_module.jpg (209810 bytes)control_module_ja_kelat.jpg (172829 bytes)control_module_ja_navat.jpg (176538 bytes)control_module_sivusta.jpg (178589 bytes)

Tälläinen elektroniikka hoitaa Vent ja Vac venttiilien toimintaa, jos cruise tökkii niin tsekkaappa kylmäjuotokset.
cruiseconroll.jpg (75672 bytes)cruisecontrol.jpg (50480 bytes)control_module_boxi.jpg (231005 bytes)

Sitten hieman Glamouria ...
P1010213.jpg (168702 bytes)1PIC00019.jpg (542668 bytes)P1010219.jpg (264952 bytes)P1010222.jpg (250453 bytes)1PIC00003.jpg (512698 bytes)1PIC00006.jpg (594849 bytes)PIC5454600009.jpg (274300 bytes)
P1010225.jpg (230676 bytes)PIC04230007.jpg (227007 bytes)PI4534C00005.jpg (208432 bytes)P1010210.jpg (255167 bytes)PIC000121.jpg (265142 bytes)logooo.jpg (189335 bytes)logooo1.jpg (183917 bytes)

Kesäisin ajossa...
PIC000091.jpg (376170 bytes)PIC000101.jpg (374291 bytes)PIC000111.jpg (364178 bytes)PIC000071.jpg (208095 bytes)m1m.jpg (371846 bytes)PIC043430012.jpg (554996 bytes)m1m1.jpg (351528 bytes)212PIC00012.jpg (550525 bytes)
PIC000011.jpg (144427 bytes)PIC212100011.jpg (591378 bytes)I2mage1.jpg (191684 bytes)ZPIC00004.jpg (429258 bytes)212PIC00006.jpg (531643 bytes)222PIC00010.jpg (336207 bytes)221PIC00005.jpg (392623 bytes)ZPIC00025.jpg (391638 bytes)
212PIC00009.jpg (488138 bytes)ZPIC00029.jpg (489333 bytes)ekenas.jpg (454060 bytes)PIC00015.jpg (527750 bytes)PIC00022.jpg (487062 bytes)PIC00001.jpg (300059 bytes)PIC00002.jpg (286754 bytes)sumut.jpg (308681 bytes)sumu2.jpg (305385 bytes)

capricelogo.jpg (149647 bytes)

Mittaritauluun lisätty TCC merkkivalo joka kertoo turbiinilukon olevan päällä.
AIR valo kertoo että ilmaa työnnetään pakosarjaan, jolloin kannattaa ajella rauhallisesti ettei tule Backfire ilmiötä.
1PIC00008.jpg (607507 bytes)1PIC00009.jpg (553679 bytes)1PIC00011.jpg (547273 bytes)1PIC00016.jpg (657533 bytes)

Korin ruosteremonttia  ->
Capricen lattia tarkastetaan 3vuoden välein, olihan sinne ilmestynyt muutama kuppakin.
sisakuski.jpg (367289 bytes)sisakuskinlattia.jpg (337046 bytes)sisaetulattia.jpg (337708 bytes)sisaapumies.jpg (340465 bytes)sisakuskitaka.jpg (336228 bytes)sisakuskintakalattia.jpg (351882 bytes)apumiehenpuolilattiasta.jpg (353803 bytes)apumiehentakalattia.jpg (350517 bytes)

Yleisesti Capricet ruostuu saumojen kohdalta, kuskin puolella joutui hitsaamaan, toisella puolella pientä pintahilsettä
jonka sai vielä korjattua.
2PIC00009.jpg (523960 bytes)2PIC00002.jpg (510384 bytes)2PIC00004.jpg (504262 bytes)2PIC00006.jpg (550773 bytes)2PIC00001.jpg (563148 bytes)2PIC00010.jpg (435022 bytes)

Kuskin jalkotiloissa pelti oli pehmennyt, koska massojen alle oli päässyt muhimaan vesi. Näin massasta ei ollut hyötyä vaan
pelkkää haittaa koska vesi makasi massan alla kokoajan.
2PIC00008.jpg (535021 bytes)2PIC00007.jpg (589577 bytes)

Hiekka oli vienyt massat osaksi lattiapelliltä ja hitsausta tarvittiin myös takalattialle
2PIC00011.jpg (537245 bytes)2PIC00012.jpg (491662 bytes)2PIC00012.jpg (491662 bytes)2PIC00005.jpg (411361 bytes)
Lattialle oli tullut vettä joka paljastui pieneksi sauman halkeamaksi(jossa kaksipeltiä yhtyy) jarrupolkimen takaa
sekä vaihteiston päällä olevasta saumasta, sauma on hankala tukkia joten sitä ei saa tehtyä muuten kuin alapuolelta...

Hieman pintaruostetta puskureiden kiinnityksissä ja puskurin iskunvaimentajissa
22PIC00010.jpg (273454 bytes)22PIC00021.jpg (261834 bytes)22PIC00020.jpg (211121 bytes)22PIC00019.jpg (197775 bytes)22PIC00012.jpg (271630 bytes)22PIC00011.jpg (266208 bytes)22PIC000071.jpg (221454 bytes)

Hieman löytyy pintaruostetta myös kromi puskurin takaa. Kiinnitykset on hyvässä kunnossa.
22PIC00016.jpg (271403 bytes)22PIC00015.jpg (215560 bytes)22PIC00013.jpg (281231 bytes)22PIC000091.jpg (281727 bytes)22ieji3.jpg (201967 bytes)22PIC00017.jpg (417775 bytes)

Kiinnityspellin avaamisen jälkeen näkyy kuinka paljon moskaa puskurin taakse kertyy ja ruostumiselle on siten ihanteelliset olosuhteet
23PIC00004.jpg (286425 bytes)23PIC00003.jpg (277794 bytes)23PIC00002.jpg (278393 bytes)23PIC00001.jpg (283845 bytes)

Cromiset lisäosat ruostuvat myös, ne saa irti puskurista kahdella pultilla.
23PIC00008.jpg (276576 bytes)23PIC00007.jpg (295428 bytes)23PIC00006.jpg (299442 bytes)

Puskurin kiinnityspisteiden maali lähtee helpolla irti ja silloin se on ruostelle altis
23PIC00005.jpg (274092 bytes)

Puskurin sisäpinta puhdistettu ja maalia tulee pintaan...
212PIC00011.jpg (347302 bytes)221PIC00010.jpg (349755 bytes)221PIC00008.jpg (289172 bytes)222PIC00009.jpg (322980 bytes)1211PIC00017.jpg (351038 bytes)1211PIC00018.jpg (301199 bytes)1211PIC00019.jpg (487630 bytes)1211PIC00020.jpg (417713 bytes)1211PIC00021.jpg (428130 bytes)1211PIC00022.jpg (446263 bytes)

Auton alustasta kuvia, ilman takapuskuria...
1211PIC00006.jpg (364636 bytes)1211PIC00009.jpg (297901 bytes)1211PIC00007.jpg (294332 bytes)1211PIC00008.jpg (286600 bytes)1211PIC00014.jpg (337977 bytes)1211PIC00013.jpg (259579 bytes)
1211PIC00010.jpg (251435 bytes)1211PIC00024.jpg (379392 bytes)1211PIC00025.jpg (387383 bytes)1211PIC00026.jpg (229806 bytes)1211PIC000011.jpg (303061 bytes)

Etupuskuri on myös ruosteessa, ruostetta on pahiten niillä aluella jotka eivät ole vasten sinkittyä tausta peltiä.
Massasta ei ole ollut apua, näyttäisi siltä että sillä on ruostetta kiihdyttävä ominaisuus koska paikoissa jossa massa ei ollut niin
pellillä ei ollut ruotetta. Lisäksi ruoste on alkanut lisä porareijistä jotka oli porattu lasinpesimiä varten.
pPIC00022.jpg (274782 bytes)pPIC00001.jpg (453542 bytes)pPIC00002.jpg (424400 bytes)pPIC00003.jpg (448147 bytes)pPIC00004.jpg (445974 bytes)pPIC00005.jpg (480067 bytes)pPIC00006.jpg (497864 bytes)pPIC00007.jpg (467304 bytes)pPIC00008.jpg (511275 bytes)pPIC00011.jpg (277180 bytes)pPIC00023.jpg (284342 bytes)pPIC00017.jpg (277168 bytes)pPIC00015.jpg (387421 bytes)pPIC00013.jpg (414263 bytes)pPIC00021.jpg (276564 bytes)pPIC00020.jpg (285657 bytes)pPIC00019.jpg (278053 bytes)pPIC00018.jpg (269455 bytes)pPIC00009.jpg (288281 bytes)pPIC00010.jpg (296880 bytes)pPIC00016.jpg (285874 bytes)pPIC00014.jpg (458126 bytes)pPIC00012.jpg (295581 bytes)pPIC00025.jpg (405957 bytes)pPIC00024.jpg (404173 bytes)

Alustakuvia
aPIC00021.jpg (359563 bytes)aPIC00020.jpg (340765 bytes)aPIC00019.jpg (355293 bytes)aPIC00017.jpg (361157 bytes)aPIC00016.jpg (286353 bytes)
aPIC00013.jpg (356528 bytes)aPIC00012.jpg (293651 bytes)aPIC00011.jpg (291323 bytes)aPIC00030.jpg (265997 bytes)aPIC00027.jpg (344422 bytes)aPIC00025.jpg (296656 bytes)aPIC00026.jpg (334596 bytes)

Ovien korroosio alkaa uretaanisauman halkeamista, jolloin vesi pääsee pellin saumaan muhimaan.
Haljennut sauma tulee avata, hapottaa + maalata. Kuvissa vielä pohjamaalissa.
ovet.jpg (257948 bytes)ovet2.jpg (145802 bytes)

Puskurista ja kiinnikkeistä on ensin hiottu ruoste pois, sitten ne on maalattu 2x ja sitten vielä massattu
qwPIC00004.jpg (268673 bytes)qwPIC00005.jpg (390855 bytes)qwPIC00006.jpg (435797 bytes)qwPIC00007.jpg (386950 bytes)qwPIC00008.jpg (463298 bytes)qwPIC00009.jpg (351456 bytes)qwPIC00011.jpg (475051 bytes)qwPIC00017.jpg (395740 bytes)
puskurietu1.jpg (149731 bytes)

Digitaalinen nopeusmittari, vielä protoasteella mutta toimii...viimeinen kuva on versiosta 2.
TCC kortti on nykyisin korvannut tämän nopeusmittarin.
speed1.jpg (205158 bytes)speed3.jpg (371293 bytes)piuhaakonsolissa.jpg (351090 bytes)konsoli.jpg (366987 bytes)meteer.jpg (391548 bytes)nopeusmittariplus.jpg (346228 bytes)

Digitaalinen nopeusmittari versio3 ja siihen lisättynä lambda ja koneen kuormitustaso mittarit.
Lambda vasemmalla(punainen), nopeus keskellä ja kuormitustaso oikealla(vihreä).
mittaritPIC00009.jpg (61080 bytes)mittaritPIC00007.jpg (64977 bytes)mittaritPIC00006.jpg (62379 bytes)meter0.jpg (231619 bytes)meter1.jpg (295860 bytes)meter2.jpg (294653 bytes)meter4.jpg (300279 bytes)
mittaritPIC00014.jpg (92377 bytes)mittaritPIC00013.jpg (88894 bytes)mittaritPIC00012.jpg (101145 bytes)IMG_2547.JPG (52278 bytes)IMG_2548.JPG (59905 bytes)IMG_2549.JPG (78416 bytes)IMG_2550.JPG (77547 bytes)
IMG_2551.JPG (73837 bytes)IMG_2552.JPG (108365 bytes)Img_2555.jpg (92700 bytes)Img_2556.jpg (76969 bytes)Img_2557.jpg (78680 bytes)Img_2558.jpg (72422 bytes)IMG_2559.JPG (127145 bytes)

Prosessoriohjatun turbiinilukkokortin asennusta, versio 1.0.
LCD kertoo koneen vakuumin, tps anturin asennon, auton keskimääräisen nopeuden, Nykyisen nopeuden,
TCC:n lukitusnopeuden, TCC:n avaamisen vaikuttavat tekijät,öljyn vaihtovälit ja tarkastusvälit...
prossua3.jpg (237325 bytes)prossua2.jpg (235845 bytes)prossua.jpg (249224 bytes)lcd5.jpg (52986 bytes)lcd4.jpg (40685 bytes)lcd3.jpg (56150 bytes)lcd2.jpg (57329 bytes)lcd1.jpg (61731 bytes)

Prosessoriohjatun turbiinilukkokortin asennusta versio 4.0
IMG_2546.JPG (81226 bytes)Img_2540.jpg (74079 bytes)IMG_2545.JPG (89429 bytes)Img_2539.jpg (70074 bytes)Img_2538.jpg (69437 bytes)IMG_2544.JPG (75390 bytes)IMG_2543.JPG (48169 bytes)Img_2541.jpg (58794 bytes)Img_2542.jpg (64641 bytes)

Laturin huoltoa. Tarkista etulaakerin ja takalaakerien kunto. Kollektori pintojen tulee olla puhtaat ja sileät, niissä ei saa olla uria.
Diodisillan kunto mitataan yleimittarilla diodialueella, jos diodi on kunnossa se näyttää 0.5-0.7Volttia myötäsuuntaan ja estosuuntaan
ääretöntä(noin 100V läpilyöntijännite).
Myös diodi Trio mitataan samalla tavalla eli anodit(plus) ovat kelojen päässä ja taas regulaattorin päässä on katodi(miinus).
laturitaka.jpg (272141 bytes)laturitaka2.jpg (399593 bytes)kollektori.jpg (386018 bytes)diodisilta.jpg (109811 bytes)

Voimakasta vinkunaa sähkölaitteissa aiheuttaa häiriökonkan rikkoontuminen, eli vakioradio vinkuu tosi voimakkaasti.
Magnetoinnin startti resistori aiheuttaa sellaisen vian, että mittarin latauksen merkkivalo ei pala, mutta laturi toimii normaalisti muuten.
Kymmenien rikkinäisten latureiden purun jälkeen kaikista rikkinäisistä regulaattoreista oli ohjaustransistori palanut joko oikosulkuun
taikka poikki>> laturi ei lataa tai sitten ylilataa. Regulaattorin saa vialliseksi helpoiten kuormittamalla suurella virralla laturia ja koneen
ollessa tyhjäkäynnillä, ylilämpö tuhoaa ensin regulaattorin puolijohteet. Jos ohjauselektroniikka menee oikosulkuun niin on riski että
diodisiltakin menee oikosulkuun tai palaa poikki.
laturinkonkka.jpg (63844 bytes)laturinmagnetointivastus.jpg (40115 bytes)laturinregu.jpg (174051 bytes)

Ylläpitolaturin kuvia, jännite syötetään DC-plugilla ja reguloidaan konsolissa akulle sopivaksi eikä osat maksa kuin alle 10euroa
Tallenna tästä rakennusohjeet
laturindcplugi.jpg (339855 bytes)

Kuvissa kaasarin sisääntuloilman lämmitin(hehku)>>hyöty, ei tarvita chokea.
Ideana on ennen starttia kuumentaa sisääntulo ilma 60asteeseen samoin polttoaine lähelle 100astetta.
Polttoaine höyrystyy siten helposti eikä pala raakana kylmällä ilmalla, tällä systeemillä saavutetaan polttoaine säästöä varsinkin lyhyillä matkoilla.
kaasariPIC00016.jpg (108361 bytes)kaasariPIC00001.jpg (133284 bytes)kaasariPIC00003.jpg (131173 bytes)

CapriceClassic pins
pins1.jpg (246803 bytes)pins2.jpg (300209 bytes)pins3.jpg (297300 bytes)

Sytytysjärjestys Chevy 305/350. Puhdista virranjakaja ja pyörijä noin 10 000km välein. Talvella ja syksyllä kontaktipinnat hapettuvat nopeammin ja lika saa moottorinkäynnin epätasaiseksi.
Merkitse tulpan johdot ennen irroitusta, jos johtimissa ei ole numerointia niin numeroi johtimet. Numerointi helpottaa johtojen takaisin asettelua.
jakaja.jpg (48801 bytes)

Rumpujarrujen huolto on hyvä tehdä vuosittain, koska jarrupöly jää osittain rummun sisään ja pöly heikentää jarrujen toimintaa. Jarrukengät on hyvä puhdistaa jarrucleanerilla ja rummuista poistaa ylimääräinen pöly.
Mittaa rummun sisäosan halkaisija ja jos määritetty maksimi koko ylittyy, tulee rumpu vaihtaa, koska ylikokoisella rummulla ajaminen voi aiheuttaa rummun metallipintojen halkeamisen ja jarrutehon heikentymisen.
Jos rummut on vaurioituneet niin myös jarrukenkiin on muodostunut vaurioita tai epäsymmetristä kulumista, silloin rumpujen vaihdon yhteydessä tulee myös vaihtaa jarrukengät.
Uusissa kengissä on enemmän pintaa ja uudessa jarrurummussa on enemmän pintaa, niin joutuu jarrukenkiä siirtämään kauemmaksi, kuitenkin säätö pitäisi saada molemmissa niin että jarrut ottavat tasaisesti molemmilta puolilta.

 

Capriceman projektit ja jutut siirretty etusivulle

Täältä voit ladata yllä olevat jutut yhdessä zip tiedostossa


Chevrolet Caprice esitteitä

Caprice & Impala 74
Caprice 80
Caprice 85
Caprice 87
Caprice 89

Keskustelu foorumilta poimittuja sekalaisia juttuja

86 Capricen cruise...ei toimi
Capricen ruostekohdat
Koodi 32, EGR kesken ajon
Automaattivaihteiston suodattimen vaihto
TH 700 lukko päällä koko ajan
Ilmastointihuoltoa
PCV
305 sytytysennakko
TURTLE WAX vai KORREK?
THM-700 ei vaihda isompaa kovassa kiihdytyksessä
DEX-COOL ja tiivisteiden rapistuminen ?
vani -89 ja th 700 ongelmia turbiinin lukituksen kanssa
chevy korjaamoita pk seudulla?
Caprice sedan vs STW
Cadillac Fleetwood vai Chevrolet Caprice
Caprice Classic sedan 1990
Chevy Caprice 91-94 käyttöautoksi ?
Carterin perussäädöt?
307Y:n ennakko ja sen säätäminen.
ABS-valo palaa koko ajan
GM farmarin Jarrutehostin
Etujousien vaihto
Capricen käsijarruvaijerit
Nopeusmittari / viisari nykii
Vinyylikaton hoito
Missä teetitte verhoilut?
kannattaako lohkolämmitin ?
Capricea ostamassa...
Capricen perävälityksistä
Paljonko maksoivat Chevroletit uutena v.1984 Suomessa
mikä capricen perävälitys ?
kori pois rungolta????
th lukkoturbiineista
Caprice hyyty....
Lämppärin kennon vaihto
Capricen vilkku ei toimi
TBI käy rikkaalla seoksella
Capricen jarrujen "yht'äkkinen" takapainoisuus
Caprice -95 LT-1 käynnistysongelma
Käyttöauto talveksi?
80 Luvun Sedan Caprice Ympärivuotisena Käyttiksenä?
TH700 valuttaa öljyä

Ulkomaiset Linkit:

1991-96 Chevrolet Caprice/Impala SS Reliability
buickclub, USA
General motors FACTORY GUIDE
Kommentteja capricesta
Siviili ja poliisi capriceja
Rochester Identification
Fderal-mogul
High Performance Motors
KILLER B's car club
Caprice fuel economy
Motoring Memories - 1977 Chevrolet Impala/Caprice Classic
General Motors Videos
Vin decoder
Performance Olds 307
343 hp 305 Build-up
Chevrolet Impala history
Impala History wikipedia
Chevrolet Caprice History
Ebay myynnissä olevat capricet
Haynes online ( kirjallisuus )
Autotraderclassics (autosivusto)
Autoscout24

Kotimaisia linkkejä

OD Clubi
Oldsmobile Club of Finland
Chevrolet Capricen historiaa
Handen Caprice sivut
Chevy truck
Chevrolet Caprice Estate vm 1983

 

 

Mistä 80 - 90 luvun Caprice sedan ruostuu ?

Oven alareunat, saumat ensin halkee jolloin vesi pääsee saumaan muhimaan. Ruostetta löytyy myös potkulaudan alta
Kynnyskotelot, jos kilometrejä on paljon. Moska kerääntyy kotelon sisään ja korroosiolle on hyvät olot.
Etulokarien kaaret. Moska jää muhimaan kaariin ja korroosio pääsee vauhtiin. Pullisteleva maali meinaa että alla ei oo kuin
ruosteista peltiä
Sisälokarit, ulkolokarit ja niiden saumat joihin jää lika muhimaan.
Runkopalkit tunkin nostokohdista ja pyörien takaa jolloin rengas on heittänyt moskaa rungon sisään.
Puskurit ruostuu sisältäpäin ulos, jos ulkopinnassa ruostetta niin pinta on yleensä läpi ruosteessa.
Takakontin luukun alasauma ruostuu
Korin lattia useista kohti herkkä ruosteelle, kts kuvat.
Jarruputket hapettuu ja monesti menee poikki konehuoneen puolelta missä putket menee rungon päällä.
Polttoainetankki ruostuu saumoista
Ovet tiivisteiden alta
Korin lattiapinnat

Mistä sitten 80 - 90 luvun Caprice sedan hajoaa ?

Apusimpukka väljenee
Raidetangon päät
A/C kompressorin laakerit/tiivisteet hajoaa
Laturin ohjausyksikkö vioittuu jos kone käy matalalla tyhjäkäynnillä
Vesipumpun laakerit kuluu, kun visco on kiinnitetty sen hihnapyörään. Laita sähköflekti.
Etupään nivelet kuluu jos niitä ei muista prässillä voidella (kerta vuoteen)
Cruisen servon ohjausneulat kuluu ja cruise lopettaa toiminnan, sen voi korjata uusimalla venttiileihin neulat.
Myös cruisen ohjausjohdot poikkeaa vilkkukytkimestä.
Viscokytkin jumittuu
TPS anturi hajoaa jos sinne pääsee likaa
Sytytysyksikkö hajoaa jos virranjakaja on huonossa kunnossa
Turbiinilukko jumittuu, vika voi olla sähköinen tai mekaaninen
Automaatti hajoaa, syynä on yleensä väärin säädetty TV-venttiili ja turbiinilukon väärä toiminta joka nostaa
momenttipiikkejä & lämpöä lootalla.
Pyyhkijä moottori elektroniikka pettää, syy on joko vilkun viiksessä tai koneisto on mekaanisesti niin kulunut
että modekytkin ei toimi oikein joka taas aiheuttaa väärän tilatiedon> pyyhkijät sekoilee
EFE venttiili voi pakoputkessa jumittua
Virtalukkoon tulee kontaktivikoja
Moottori väljistyy noin 400-450tkm kohdalla jos on ollut kohtuullisessa huollossa.
Venttiilivarrenkumit hajoaa kun kone täyttää yli 20V, kumit hapertuu.

Yleisesti auton laadusta ja tekniikasta Chevy Caprice 305 thm-700
star.gif (887 bytes) heikko
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Välttävä
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Tyydyttävä
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Hyvä
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Erinomainen

Moottorin momentti star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin tekninen taso star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin käynnistyvyys pakkasella star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Vaihteiston toimivuus pakkasella star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin teho vrt polttoaineen kulutus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Vaihteiston toiminta ja kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Auton sisusta ja toimilaitteet star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Lämmityslaite star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Lämmityslaitteen huolto star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Ilmastointi ja sen tehokkuus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Auton käyttäytyminen mutkissa star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Auton käyttäytyminen mutkissa jossa kuoppia star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Vetojärjestelmän kestävyys, vivelet jne... star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Sähköjärjestelmät, sytytys jne star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Istuin mukavuus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Pyyhkijät ja kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Polttoainepumpun kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin johdotus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Ajovalo lamppujen vahto star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Kori suunnittelu star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Korin huollettavuus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
ECM:n paikka konetilassa star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Akun paikka konetilassastar.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Polttoaine tankin paikka star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Laitekytkimien kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Sulaketaulun paikka ja sen huoltaminen star.gif (887 bytes)
Laturin kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Startin kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Ohjaustehostajan kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Kylmäkompuran kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Mittaritaulun valojen vaihto star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)

Myynnissä olevat capricet + osat

Nettiauto.com
Tori.fi
Huuto.net
Ebay.de
Ebay.com
Amazon.com

Tavarantoimittajat suomessa

American Parts
Car Koivisto KY
OITRACON Oy ( Tiivisteet )
US-Parts OY ( Uusia varaosia )
Southwest trade OY ( Uusia ja käytettyjä varaosia )
Usaosa OY ( sivut poissa käytöstä?)
US-Center Rautakumpu OY ( Uusia ja käytettyjä osia, kuten korin eriosia ). Suosittelen !
Teppo Suominen ( Moottoriajon. osien, varust. väh.kauppa ), myös huuto.netissä osia myynnissä. Suosittelen !
Tmi Sami Lassila Ruotsinkyläntie 5, 07990 Ruotsinkylä 050 0848879
Usa varaosat koskinen
Soini Car Parts (Usa autojen varaosat, korjaukset ja huollot)
Tuumacid (varaosat ja palvelut)
Jari Mäki Oy (pikkusen erikoosempi kauppa)
American parts (varaosat ja tarvikkeet )
Seppo Niemensivu (alkuperäisosat ja tarvikeosat amerikkalaisiin automerkkeihin)

Vaihteisto remppaa

American Power Oy (Osoite: Takumäenkuja 2 B, 13130 HÄMEENLINNA Puhelin: 03 6523380 )
Autotransmission Tmi Nätkin Pekka, 28601 Pori Puh: 02-6486677
Car Matic Oy Ab, Ristinummentie 90, 02540 Kylmälä, Puh: 09-2564778
Powermatic Huolto Oy Ltd

Car Service

Autohuolto Jamant Oy

Jarrurumpujen sorvaus & korjaus

Kitkaliimaus Oy. Suosittelen !

Turvavyöt

Turvavyö Oy, Kantelettarentie 11, 00420 Helsinki. 09 535825

Verhoilut

Tapiolan Autoverhoilu OY, Niittykatu 3 Espoo. 09-8881516
Menopeli-Verhoomo E.Hakala, Haimiontie 3 21410 Vanhalinna, Lieto puh: 050-5641452 
Verhoomo Prima OY
Verhoilijamestari
Stailaaja Ky penkit ja auton verhoilut Kiskokatu 3 33730 Tampere. GSM 041 535 9006 Email:stailaaja(at)stailaaja.com
KL-partner Mestarinkatu 13, 70700 Kuopio Puh: 0400 570 413 ja 040 736 0005  Email: info(at)klpartner.fi. Sivuilla kangasmallit eri automalleihin.

Maalaus

Automaalaamo Parviainen, Aamuruskontie 6, 00750 Helsinki. (09) 3455501. Suosittelen !

Ruosteen poistajia

Rustyco

Muovipuskureiden korjaus

AUTO-MUOVI KEM OY, Hankasuontie 7, 00390 HELSINKI.

Tuulilasit

Vantaan tuulilasipiste Riihimiehentie 4, 01720 Vantaa (kartta). 050 538 4011 Samppa. (info(at)tuulilasipiste.fi) Suosittelen !

Pakoputket ja vaimentimet

Martelius Kuusikorventie 5, 23800 Laitila

Autopeitteet

Motonet

Ulkomaiset komponentti kaupat

Autoparts
Ebay huutokauppa
Radiator.com Radiators and Radiator Sales
Auto Parts - Discount Auto Parts - Performance Parts - Warehouse Prices
PartsTrain.com - Hard to Find Auto Parts and Truck Parts ?
Auto Parts for American & Import Cars Built Since 1945
Classic Industries® (Camaro, Firebird/Trans Am , Nova/Chevy II, Impala (Full Size Chevy), Chevy or GMC Truck)
Rockauto
thecliphouse tiivisteet ja muut pehmo-osat
Summit racing (varaosia)

Muita linkkejä

Mersuremonttia

 


Sivuja päivitetty viimeksi 15.05.2020
Viimeisiä muutoksia mm. linkkejä korjattu ja vanhoja linkkejä poistettu.

bowtie.jpg (10213 bytes)