Chevrolet Caprice Classic brougham -87 build in Fairfax, Kansas California emission system
Auto talvisin aina tallissa ja remontissa. Remonttikausi alkaa Lokakuun alussa ja
jatkuu Maaliskuulle, jolloin biili on rempassa.
Perushuoltojen lisäksi autoa käydään säännöllisesti läpi siten, että auto
käydään läpi edestä taakse 3vuoden välein.
Tähän sisältyy lokareiden poistot/maalaus ja sisustusten purkaminen ja sisäpeltejen
tarkistus/maalaus, takakontin ruostesuojaus,
puskureiden huolto, lamppujen vaihdot...
Ikkunankaukalo tulee puhdistaa lehdistä ja roskasta säännöllisin väliajoin
Sisustan pesua ja elektroniikan huoltoa
Kattoverhoilun poistosta kuvia ja uudesta verhoilusta kuvia. Vanha verhoilu kesti 25
vuotta.
80 luvun mittaritaulu ja muut härvelit, huom alkuperäinen delco radio on paikoillaan
!
Tyyppikilven alta ei löydy maalia mutta asian voi korjata...
Kuralätkät suojaavat kyljet ja oven alareunat kiveniskuilta ja ravalta joka lentää
renkaista
Ovien saranat tulee voidella säännöllisesti, jolloin ne kulkee jouhevasti.
Takakontin lukon kiinnitys kannattaa tarkistaa
jos luukun kiinnimenossa on ongelmia.
Ovipahvien poisto etuovesta alkaa siten, että poistetaan kaksiruuvia
käsinojasta/vetokahva yhdistelmästä.
Vedetään yhdistelmä pois(huom klipsit) ei siis nosteta, sen jälkeen irrotetaan
liitinpaneeli jossa on penkinsiirtäjän ja lasinnostimen kytkimet.
Sen jälkeen irrotetaan ovesta käsinoja/vetokahva yhdistelmän runko-osa, se on kiinni
6ruuvilla joita on 3kpl piilossa käsinoja yhdistelmän alla.
Vetolenkki poistetaan siten, että poistetaan suojamuovit talttameisselillä ja alta
löytyy ruuvit jolla vetolenkki on kiinni.
Lenkin poistamisen ja muovisen runko-osan poistamisen jälkeen otetaan oven
muovikiinnikkeet auki, tähän suosittelen oviverhoilu
työkalua jota myy esim.Motonet, jos
rikot klipsejä niitä saat täältä.
Paneelin alta paljastuu vaahtomuovinen äänieriste, se on kiinni ylhäältä klipsein ja
sivusta pehmokitillä. Ota auki varovasti taikka
menee palasille. Viimeisimmissä kuvissa näkyy pahvikiinnikkeiden paikat.
Ovesta kannattaa seuraavaksi purkaa lenkkikiinnitys pellit jotta pääsee oven
sisuskalut putsaamaan ja imuroimaan.
Oven alaosiin kertyy moska ja puunsiemenet ne kannattaa poistaa jotta kosteus ei jää
muhimaan.
Takaovien pahvien poisto: Aloitetaan ottamalla tuhkis pois, sen jälkeen reijästä
näkee 2kpl ruuveja irroita ne.
Seuraavaksi irrotetaan ovesta käsinoja/vetokahva yhdistelmän runko-osan ala ruuvit. Sen
jälkeen runko-osa on irti.
Vetolenkki poistetaan siten, että poistetaan suojamuovit talttameisselillä ja alta
löytyy ruuvit jolla vetolenkki on kiinni.
Lenkin poistamisen ja muovisen runko-osan poistamisen jälkeen otetaan oven
muovikiinnikkeet auki, tähän suosittelen oviverhoilu
työkalua jota myy esim.Motonet, jos
rikot klipsejä niitä saat täältä.
Ovipahvi pujotetaan pois ja alta paljastuu vaahtomuovi äänieriste, eriste on ylhäältä
kahdella klipsillä kiinni, avaa ne ja varovasti
löysäät äänieristettä ettei se repeydy rikki. Ota suojapelti pois jotta pääset
siistimään ovensisältä.
Lasinnostimen voitelu: Voitele kiskot ja vetolaitteet atf tai peräöljyllä, kiskon
kaikkien liikkuvien pintojen tulee olla öljyisät.
Älä kaada kuitenkaan öljyä moottorin hiilille, se pilaa koneen nopeasti. Moottorin
laakerit voit voidella Atf öljyllä.
Visko pois ja tilalle prosessori ohjattu sähköflekti >> tämä muuten toimii.
Visco kun toimi osaksi väärin koska tyhjäkäynillä ja ruuhkassa
kone lämpenee, koska viskon kierrosnopeus on liian pieni. Siksi päädyin kunnolla
ohjattuun sähköflektiin.
Talvista huoltoa lokarit pois ja saumojen tarkistusta...
Cruisen huolto kuuluu joka vuotiseen huolto ohjelmaan, yleensä vent valve likaantuu
jolloin cruise ei pidä nopeutta yllä,
varo ettet hukuta venttiilin osia. Puhdista kalvo ja laita siihen silikoni praytä, jottei
kalvo halkeilesi vanhetessaan.
Tälläinen elektroniikka hoitaa Vent ja Vac venttiilien toimintaa, jos cruise tökkii
niin tsekkaappa kylmäjuotokset.
Mittaritauluun lisätty TCC merkkivalo joka kertoo turbiinilukon olevan päällä.
AIR valo kertoo että ilmaa työnnetään pakosarjaan, jolloin kannattaa ajella
rauhallisesti ettei tule Backfire ilmiötä.
Korin ruosteremonttia ->
Capricen lattia tarkastetaan 3vuoden välein, olihan sinne ilmestynyt muutama kuppakin.
Yleisesti Capricet ruostuu saumojen kohdalta, kuskin puolella joutui hitsaamaan, toisella
puolella pientä pintahilsettä
jonka sai vielä korjattua.
Kuskin jalkotiloissa pelti oli pehmennyt, koska massojen alle oli päässyt muhimaan
vesi. Näin massasta ei ollut hyötyä vaan
pelkkää haittaa koska vesi makasi massan alla kokoajan.
Hiekka oli vienyt massat osaksi lattiapelliltä ja hitsausta tarvittiin myös
takalattialle
Lattialle oli tullut vettä joka paljastui pieneksi sauman halkeamaksi(jossa kaksipeltiä
yhtyy) jarrupolkimen takaa
sekä vaihteiston päällä olevasta saumasta, sauma on hankala tukkia joten sitä ei saa
tehtyä muuten kuin alapuolelta...
Hieman pintaruostetta puskureiden kiinnityksissä ja puskurin iskunvaimentajissa
Hieman löytyy pintaruostetta myös kromi puskurin takaa. Kiinnitykset on hyvässä
kunnossa.
Kiinnityspellin avaamisen jälkeen näkyy kuinka paljon moskaa puskurin taakse kertyy
ja ruostumiselle on siten ihanteelliset olosuhteet
Cromiset lisäosat ruostuvat myös, ne saa irti puskurista kahdella pultilla.
Puskurin kiinnityspisteiden maali lähtee helpolla irti ja silloin se on ruostelle
altis
Puskurin sisäpinta puhdistettu ja maalia tulee pintaan...
Auton alustasta kuvia, ilman takapuskuria...
Etupuskuri on myös ruosteessa, ruostetta on pahiten niillä aluella jotka eivät ole
vasten sinkittyä tausta peltiä.
Massasta ei ole ollut apua, näyttäisi siltä että sillä on ruostetta kiihdyttävä
ominaisuus koska paikoissa jossa massa ei ollut niin
pellillä ei ollut ruotetta. Lisäksi ruoste on alkanut lisä porareijistä jotka oli
porattu lasinpesimiä varten.
Ovien korroosio alkaa uretaanisauman halkeamista, jolloin vesi pääsee pellin saumaan
muhimaan.
Haljennut sauma tulee avata, hapottaa + maalata. Kuvissa vielä pohjamaalissa.
Puskurista ja kiinnikkeistä on ensin hiottu ruoste pois, sitten ne on maalattu 2x ja
sitten vielä massattu
Digitaalinen nopeusmittari, vielä protoasteella mutta toimii...viimeinen kuva on
versiosta 2.
TCC kortti on nykyisin korvannut tämän nopeusmittarin.
Digitaalinen nopeusmittari versio3 ja siihen lisättynä lambda ja koneen kuormitustaso
mittarit.
Lambda vasemmalla(punainen), nopeus keskellä ja kuormitustaso oikealla(vihreä).
Prosessoriohjatun turbiinilukkokortin asennusta, versio 1.0.
LCD kertoo koneen vakuumin, tps anturin asennon, auton keskimääräisen nopeuden,
Nykyisen nopeuden,
TCC:n lukitusnopeuden, TCC:n avaamisen vaikuttavat tekijät,öljyn vaihtovälit ja
tarkastusvälit...
Prosessoriohjatun turbiinilukkokortin asennusta versio 4.0
Laturin huoltoa. Tarkista etulaakerin ja takalaakerien kunto. Kollektori pintojen tulee
olla puhtaat ja sileät, niissä ei saa olla uria.
Diodisillan kunto mitataan yleimittarilla diodialueella, jos diodi on kunnossa se
näyttää 0.5-0.7Volttia myötäsuuntaan ja estosuuntaan
ääretöntä(noin 100V läpilyöntijännite).
Myös diodi Trio mitataan samalla tavalla eli anodit(plus) ovat kelojen päässä ja taas
regulaattorin päässä on katodi(miinus).
Voimakasta vinkunaa sähkölaitteissa aiheuttaa häiriökonkan rikkoontuminen, eli
vakioradio vinkuu tosi voimakkaasti.
Magnetoinnin startti resistori aiheuttaa sellaisen vian, että mittarin latauksen
merkkivalo ei pala, mutta laturi toimii normaalisti muuten.
Kymmenien rikkinäisten latureiden purun jälkeen kaikista rikkinäisistä
regulaattoreista oli ohjaustransistori palanut joko oikosulkuun
taikka poikki>> laturi ei lataa tai sitten ylilataa. Regulaattorin saa vialliseksi
helpoiten kuormittamalla suurella virralla laturia ja koneen
ollessa tyhjäkäynnillä, ylilämpö tuhoaa ensin regulaattorin puolijohteet. Jos
ohjauselektroniikka menee oikosulkuun niin on riski että
diodisiltakin menee oikosulkuun tai palaa poikki.
Ylläpitolaturin kuvia, jännite syötetään DC-plugilla ja reguloidaan konsolissa
akulle sopivaksi eikä osat maksa kuin alle 10euroa
Tallenna tästä rakennusohjeet
Kuvissa kaasarin sisääntuloilman lämmitin(hehku)>>hyöty, ei tarvita chokea.
Ideana on ennen starttia kuumentaa sisääntulo ilma 60asteeseen samoin polttoaine
lähelle 100astetta.
Polttoaine höyrystyy siten helposti eikä pala raakana kylmällä ilmalla, tällä
systeemillä saavutetaan polttoaine säästöä varsinkin lyhyillä matkoilla.
Sytytysjärjestys Chevy 305/350. Puhdista virranjakaja ja pyörijä noin 10 000km
välein. Talvella ja syksyllä kontaktipinnat hapettuvat nopeammin ja lika saa
moottorinkäynnin epätasaiseksi.
Merkitse tulpan johdot ennen irroitusta, jos johtimissa ei ole numerointia niin numeroi
johtimet. Numerointi helpottaa johtojen takaisin asettelua.
Rumpujarrujen huolto on hyvä tehdä vuosittain, koska jarrupöly jää osittain rummun
sisään ja pöly heikentää jarrujen toimintaa. Jarrukengät on hyvä puhdistaa
jarrucleanerilla ja rummuista poistaa ylimääräinen pöly.
Mittaa rummun sisäosan halkaisija ja jos määritetty maksimi koko ylittyy, tulee rumpu
vaihtaa, koska ylikokoisella rummulla ajaminen voi aiheuttaa rummun metallipintojen
halkeamisen ja jarrutehon heikentymisen.
Jos rummut on vaurioituneet niin myös jarrukenkiin on muodostunut vaurioita tai
epäsymmetristä kulumista, silloin rumpujen vaihdon yhteydessä tulee myös vaihtaa
jarrukengät.
Uusissa kengissä on enemmän pintaa ja uudessa jarrurummussa on enemmän pintaa, niin
joutuu jarrukenkiä siirtämään kauemmaksi, kuitenkin säätö pitäisi saada molemmissa
niin että jarrut ottavat tasaisesti molemmilta puolilta.
Capriceman projektit ja jutut siirretty etusivulle
Täältä voit ladata yllä olevat jutut yhdessä zip tiedostossa
Chevrolet Caprice esitteitä
![]() |
Caprice & Impala 74 |
![]() |
Caprice 80 |
![]() |
Caprice 85 |
![]() |
Caprice 87 |
![]() |
Caprice 89 |
Keskustelu foorumilta poimittuja sekalaisia juttuja
![]() |
TH700 valuttaa öljyä |
Ulkomaiset Linkit:
![]() |
1991-96 Chevrolet Caprice/Impala SS Reliability |
![]() |
buickclub, USA |
![]() |
General motors FACTORY GUIDE |
![]() |
Kommentteja capricesta |
![]() |
Siviili ja poliisi capriceja |
![]() |
Rochester Identification |
![]() |
Fderal-mogul |
![]() |
High Performance Motors |
![]() |
KILLER B's car club |
![]() |
Caprice fuel economy |
Kotimaisia linkkejä
![]() |
OD Clubi |
![]() |
Oldsmobile Club of Finland |
![]() |
Chevrolet Capricen historiaa |
![]() |
Handen Caprice sivut |
![]() |
Chevy truck |
![]() |
Chevrolet Caprice Estate vm 1983 |
Mistä 80 - 90 luvun Caprice sedan ruostuu ?
![]() |
Oven alareunat, saumat ensin halkee jolloin vesi pääsee saumaan muhimaan. Ruostetta löytyy myös potkulaudan alta |
![]() |
Kynnyskotelot, jos kilometrejä on paljon. Moska kerääntyy kotelon sisään ja korroosiolle on hyvät olot. |
![]() |
Etulokarien
kaaret. Moska jää muhimaan kaariin ja korroosio pääsee vauhtiin. Pullisteleva maali
meinaa että alla ei oo kuin ruosteista peltiä |
![]() |
Sisälokarit, ulkolokarit ja niiden saumat joihin jää lika muhimaan. |
![]() |
Runkopalkit tunkin nostokohdista ja pyörien takaa jolloin rengas on heittänyt moskaa rungon sisään. |
![]() |
Puskurit ruostuu sisältäpäin ulos, jos ulkopinnassa ruostetta niin pinta on yleensä läpi ruosteessa. |
![]() |
Takakontin luukun alasauma ruostuu |
![]() |
Korin lattia useista kohti herkkä ruosteelle, kts kuvat. |
![]() |
Jarruputket hapettuu ja monesti menee poikki konehuoneen puolelta missä putket menee rungon päällä. |
![]() |
Polttoainetankki ruostuu saumoista |
![]() |
Ovet tiivisteiden alta |
![]() |
Korin lattiapinnat |
Mistä sitten 80 - 90 luvun Caprice sedan hajoaa ?
![]() |
Apusimpukka väljenee |
![]() |
Raidetangon päät |
![]() |
A/C kompressorin laakerit/tiivisteet hajoaa |
![]() |
Laturin ohjausyksikkö vioittuu jos kone käy matalalla tyhjäkäynnillä |
![]() |
Vesipumpun laakerit kuluu, kun visco on kiinnitetty sen hihnapyörään. Laita sähköflekti. |
![]() |
Etupään nivelet kuluu jos niitä ei muista prässillä voidella (kerta vuoteen) |
![]() |
Cruisen servon ohjausneulat kuluu ja cruise lopettaa toiminnan,
sen voi korjata uusimalla venttiileihin neulat. Myös cruisen ohjausjohdot poikkeaa vilkkukytkimestä. |
![]() |
Viscokytkin jumittuu |
![]() |
TPS anturi hajoaa jos sinne pääsee likaa |
![]() |
Sytytysyksikkö hajoaa jos virranjakaja on huonossa kunnossa |
![]() |
Turbiinilukko jumittuu, vika voi olla sähköinen tai mekaaninen |
![]() |
Automaatti hajoaa, syynä on yleensä väärin säädetty
TV-venttiili ja turbiinilukon väärä toiminta joka nostaa momenttipiikkejä & lämpöä lootalla. |
![]() |
Pyyhkijä moottori elektroniikka pettää, syy on joko vilkun
viiksessä tai koneisto on mekaanisesti niin kulunut että modekytkin ei toimi oikein joka taas aiheuttaa väärän tilatiedon> pyyhkijät sekoilee |
![]() |
EFE venttiili voi pakoputkessa jumittua |
![]() |
Virtalukkoon tulee kontaktivikoja |
![]() |
Moottori väljistyy noin 400-450tkm kohdalla jos on ollut kohtuullisessa huollossa. |
![]() |
Venttiilivarrenkumit hajoaa kun kone täyttää yli 20V, kumit hapertuu. |
Yleisesti auton laadusta ja tekniikasta Chevy
Caprice 305 thm-700
heikko
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
![]() |
Moottorin
momentti ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin
tekninen taso ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin
käynnistyvyys pakkasella ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vaihteiston
toimivuus pakkasella ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin teho
vrt polttoaineen kulutus ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vaihteiston
toiminta ja kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton sisusta ja
toimilaitteet ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Lämmityslaite ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Lämmityslaitteen
huolto ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ilmastointi ja
sen tehokkuus ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton
käyttäytyminen mutkissa ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton
käyttäytyminen mutkissa jossa kuoppia ![]() ![]() |
![]() |
Vetojärjestelmän
kestävyys, vivelet jne... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Sähköjärjestelmät,
sytytys jne ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Istuin mukavuus ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Pyyhkijät ja
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Polttoainepumpun
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin
johdotus ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ajovalo
lamppujen vahto ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kori suunnittelu
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Korin
huollettavuus ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
ECM:n paikka
konetilassa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Akun paikka
konetilassa![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Polttoaine
tankin paikka ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Laitekytkimien
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Sulaketaulun
paikka ja sen huoltaminen ![]() |
![]() |
Laturin
kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Startin
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ohjaustehostajan
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kylmäkompuran
kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Mittaritaulun
valojen vaihto ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Myynnissä olevat capricet + osat
![]() |
Nettiauto.com |
![]() |
Tori.fi |
![]() |
Huuto.net |
![]() |
Ebay.de |
![]() |
Ebay.com |
![]() |
Amazon.com |
Tavarantoimittajat suomessa
![]() |
American Parts |
![]() |
Car Koivisto KY |
![]() |
OITRACON Oy ( Tiivisteet ) |
![]() |
US-Parts OY ( Uusia varaosia ) |
![]() |
Southwest trade OY ( Uusia ja käytettyjä varaosia ) |
![]() |
Usaosa OY ( sivut poissa käytöstä?) |
![]() |
US-Center Rautakumpu OY ( Uusia ja käytettyjä osia, kuten korin eriosia ). Suosittelen ! |
![]() |
Teppo Suominen ( Moottoriajon. osien, varust. väh.kauppa ), myös huuto.netissä osia myynnissä. Suosittelen ! |
![]() |
Tmi Sami Lassila Ruotsinkyläntie 5, 07990 Ruotsinkylä 050 0848879 |
![]() |
Usa varaosat koskinen |
![]() |
Soini Car Parts (Usa autojen varaosat, korjaukset ja huollot) |
![]() |
Tuumacid (varaosat ja palvelut) |
![]() |
Jari Mäki Oy (pikkusen erikoosempi kauppa) |
![]() |
American parts (varaosat ja tarvikkeet ) |
![]() |
Seppo Niemensivu (alkuperäisosat ja tarvikeosat amerikkalaisiin automerkkeihin) |
Vaihteisto remppaa
![]() |
American Power Oy (Osoite: Takumäenkuja 2 B, 13130 HÄMEENLINNA Puhelin: 03 6523380 ) |
![]() |
Autotransmission Tmi Nätkin Pekka, 28601 Pori Puh: 02-6486677 |
![]() |
Car Matic Oy Ab, Ristinummentie 90, 02540 Kylmälä, Puh: 09-2564778 |
![]() |
Powermatic Huolto Oy Ltd |
Car Service
![]() |
Autohuolto Jamant Oy |
Jarrurumpujen sorvaus & korjaus
![]() |
Kitkaliimaus Oy. Suosittelen ! |
Turvavyöt
![]() |
Turvavyö Oy, Kantelettarentie 11, 00420 Helsinki. 09 535825 |
Verhoilut
![]() |
Tapiolan Autoverhoilu OY, Niittykatu 3 Espoo. 09-8881516 |
![]() |
Menopeli-Verhoomo E.Hakala, Haimiontie 3 21410 Vanhalinna, Lieto puh: 050-5641452 |
![]() |
Verhoomo Prima OY |
![]() |
Verhoilijamestari |
![]() |
Stailaaja Ky penkit ja auton verhoilut Kiskokatu 3 33730 Tampere. GSM 041 535 9006 Email:stailaaja(at)stailaaja.com |
![]() |
KL-partner Mestarinkatu 13, 70700 Kuopio Puh: 0400 570 413 ja 040 736 0005 Email: info(at)klpartner.fi. Sivuilla kangasmallit eri automalleihin. |
Maalaus
![]() |
Automaalaamo Parviainen, Aamuruskontie 6, 00750 Helsinki. (09) 3455501. Suosittelen ! |
Ruosteen poistajia
![]() |
Rustyco |
Muovipuskureiden korjaus
![]() |
AUTO-MUOVI KEM OY, Hankasuontie 7, 00390 HELSINKI. |
Tuulilasit
![]() |
Vantaan tuulilasipiste Riihimiehentie 4, 01720 Vantaa (kartta). 050 538 4011 Samppa. (info(at)tuulilasipiste.fi) Suosittelen ! |
Pakoputket ja vaimentimet
![]() |
Martelius Kuusikorventie 5, 23800 Laitila |
Autopeitteet
![]() |
Motonet |
Ulkomaiset komponentti kaupat
![]() |
Autoparts |
![]() |
Ebay huutokauppa |
![]() |
Radiator.com Radiators and Radiator Sales |
![]() |
Auto Parts - Discount Auto Parts - Performance Parts - Warehouse Prices |
![]() |
PartsTrain.com - Hard to Find Auto Parts and Truck Parts ? |
![]() |
Auto Parts for American & Import Cars Built Since 1945 |
![]() |
Classic Industries® (Camaro, Firebird/Trans Am , Nova/Chevy II, Impala (Full Size Chevy), Chevy or GMC Truck) |
![]() |
Rockauto |
![]() |
thecliphouse tiivisteet ja muut pehmo-osat |
![]() |
Summit racing (varaosia) |
Muita linkkejä
![]() |
Mersuremonttia |
Sivuja päivitetty viimeksi 15.05.2020
Viimeisiä muutoksia mm. linkkejä korjattu ja vanhoja linkkejä poistettu.