Kuvia ja huoltotietoa Mercedes 200D / OM601 autosta

Kansipahvin vaihto:

Työkalut:

XZN hylsy kokoa 10, noin 10cm jatkolla, jotta saa kansipultit auki (Fixus myy sopivaa työkalua, XZN M10 1/2" 100MM PITUUS KLANN )
Pitkä 27mm hylsy ruiskujen irroittamiseen
Pitkä 32mm hylsy ketjunkiristäjän irroittamiseen, sisempää 19mm mutteria ei aukaista, muista vaihtaa tiiviste.
10mm hylsy venttiilikopan irroitukseen sekä öljytikun kiinnitys, ilmanputsarinkotelon irroitus ja muita yksittäisiä osia.
12mm hylsy jatkovarrella pakosarjan ja pakoputken välisen laipain kiinnityspultteja varten.
13mm pitkä hylsy pakosarjan muttereiden irroittamiseen, 2kpl kansipultteja joilla naftafiltterin pohja kiinni kannessa, hihnan kiristin pultit.
6mm kuusiokolo pitkällä varrella, imusarjan irroittamiseen
Ketjuohjuritappien irroitukseen 6mm koneruuvi joka tulee olla kestävää, siihen 11mm hylsy ja paksu prikka ja alemmassa tapin irroituksessa kannattaa tehdä 10mm mutterista pieni kartiohylsy.
14mm lenkki ruiskuputkien irroitukseen
7mm lenkki tai talttaruuvimeisseli jäähdytin putkenkiristäjien irroitukseen.
1/2 räikkä lyhyt ja pitkä
momenttiavain 1/2 lähdöllä, joka sopii XZN työkaluun
Magneettiotin, jolla saa helposti irti hydrauliset nostimet ja saa turvallisesti nostettua ketjukotelosta kaksi kuusiokolokansipulttia.
TORX sarja, hyvänlaatuinen. (Jos käyttää tappien ulosvetämisessä 6mm koneruuveja joissa Torx pää)

 

Kuvia kansipahvin vaihdosta OM601

EGR irrotetaan edestä, jotta saadaan pakosarjan mutterit auki sekä pakosarjan ja pakoputken laippa irti.
Laita irroitinöljyä pakoputken laipan muttereihin, ennen irroitusta.
egr.jpg (793137 bytes)

Pakosarjan irroitus 13mm hylsyllä
pakosarja.jpg (849896 bytes)pakosarjapois.jpg (775064 bytes)

Pakoputkenlaippa, vaihda kasattaessa uudet 8mmx60mm pultit ja mutterit.
pakoputken_lahto.jpg (545665 bytes)

Pakosarjan kuvat, ensimmäinen kuva on 1sylinterin lähtö ja seuraava kuva 2 sylinterin lähtö...jne
pakosarja_1_lahto.jpg (706544 bytes)pakosarja_2_lahto.jpg (648179 bytes)pakosarja_3_lahto.jpg (661597 bytes)pakosarja_4_lahto.jpg (630809 bytes)

Hihnankiristimen löysääminen 13mm hylsyllä
hihnankiristin.jpg (582358 bytes)hihnankiristin2.jpg (708667 bytes)

Yleiskuva koneesta, josta pakosarja pois ja ilmanpuhdistin
yleiskuvaputsaripois.jpg (2547102 bytes)

Imusarja pois ja osa ruiskuista on poistettu, puhdista alueet ennen irroitusta.
imusarjapois3.jpg (765220 bytes)imusarjapois.jpg (876144 bytes)imusarjapois2.jpg (2107420 bytes)oljyinen_1_kanava.jpg (534523 bytes)ruiskut_pois.jpg (380699 bytes)ruiskut_pois2.jpg (1103644 bytes)

Seuraavaksi otetaan hehkujen johdotus pois, varo vaurioittamasta kaapeleita ja liitoksia.
Tarkista ettei hehkulinjojen päässä olevat mutterit ole löysässä, niin että tippuvat itse liittimestä pois,
Purista liitosta jos tarpeen.
ruiskutjaimusarja_pois.jpg (979987 bytes)hehkujenjohdot pois.jpg (705451 bytes)

Lämmittimelle lähtevän vesiputken irrotus, kannen takaosassa. Vesiputki on tuettu kahdella koneruuvilla öljyfiltterin runkoon.
kannen_vesi_putken_lahto.jpg (558286 bytes)vesiputken_lahto_lammittimelle.jpg (489340 bytes)lamppari_putken_kiinnitys.jpg (503484 bytes)lamppari_putken_kiinnitys2.jpg (408395 bytes)

Venttiilikoppa auki, tarkista nokka-akselin kunto.
venakoppa_auki.jpg (803283 bytes)

Ketjun ohjuriliuskan tappien poisto. Ensin puhdistetaan 6mm kierretapilla jengat ja sen jälkeen tehdään kuvassa näkyvä työkalu tapin poistamiseen.
Alumiinin lämmittäminen auttaa poistossa. Älä katkaise tappeja ketjukoteloon! Poistetaan ketjukotelossa olevat kaksi kuusiokoloruuvia, kun ohjaintapit ovat poistettu.
Poistossa varo ettei kuusiokoloruuvit tipahda ketjukoteloon, voit suojata suojata ketjukotelon alemman lohkon kuituliinalla, joka estää koneruuvin tipahtamisen pohjalle.
Puhdista korroosiosta ohjaintapit, jotta niiden asennus helpottuu, älä kuitenkaan liikaa hio niitä koska sitten eivät pysy paikallaan. Kevyt hionta jos ovat ruosteisia.
ketjuohjaimen_irrotus_tyokalu2.jpg (443243 bytes)ketjuohjaimen_irrotus_tyokalu.jpg (557836 bytes)puhdistetaan jengat 6mm jengatapilla.jpg (717612 bytes)

Nokka-akselin poisto, otetaan nokkaakselin pukit pois, ja ketjupyörä irti. Ketjun voi lukita ketjupyörään nippusiteellä ja sen voi kiristää narulla, vaikka kattokoukkuun.
Tarkkana ettei nokka-akselin lukituspinni tipu ketjukoteloon.
Ketjupyörän mutteri on normaali kierteillä, eli avautuu vastapäivään ja kiristyy myötäpäivään.
nokkaakseli_pois.jpg (805348 bytes)nokka_nippusiteella.jpg (534065 bytes)

Poistetaan hydrauliset nostimet magneettiottimen avulla tai sitten ihan näppärästi sormin.
magneettiotin.jpg (594048 bytes)poistetaan hydrauliset nostajat.jpg (609770 bytes)

Poista nokka-akselin laakeriliuska, ettei se tipu ketjukoteloon silloin kun nostat kantta.
poista_laakeri_liuska.jpg (2119487 bytes)

Irroitetaan kansi XZN hylsy kokoa 10 käyttäen, katso kuvasta kiristys-sekvenssi, irroittaessa kantta
löysää ensin vastaisessa järjestyksessä pultteja noin 45astetta kerrallaan. Sen jälkeen vielä 45astetta, jonka jälkeen pultit voi
löysätä kokonaan ja poistaa.
kansipultit_ohje.jpg (885664 bytes)

Nostetaan kansi pois ja todetaan kansipahvivaurio tyypillisessä kohtaa, joka on ykkössylinterin ja ketjukotelon välissä.
venakoneistopois.jpg (1015760 bytes)kansipahvinvaurio.jpg (1024487 bytes)kuva_vauriosta_1_pytyn_kohdalla.jpg (916878 bytes)

Asennusvaiheessa kannattaa asentaa uudet kannenpultit, mutta vanhoista voi mitata venymät. Eniten venymää oli 1pytyn kohdalla olevissa pulteissa.
kannenpulttien_venyminen.jpg (553253 bytes)kannenpulttien_venyminen2.jpg (501369 bytes)kannenpulttien_venyminen3.jpg (478001 bytes)

Ennen kansipahvin laittoa tulee kansi koneistaa ja tarkistaa myös esikammioiden korot.
Moottorinlohkon suoruus tulee myös tarkistaa ja poistaa ylimääräinen lika.
kansi_ennen_pahvia.jpg (757466 bytes)

Kansipahvi tulee asettaa paikalleen eikä sitä pidä öljytä eikä taittaa.
lohko_pahvin_kanssa.jpg (719001 bytes)

Laitetaan seuraavaksi kansi paikalleen ja pujotetaan ketjukotelon kautta ketjupyörä.
Sitten laitetaan kansipultit hollille ja katsotaan että kaikki asettuu paikoilleen.
Ketjun alempi ohjuritappi on hyvä laittaa tässä vaiheessa kiinni, mutta naputtele tiukkaan vasta kun kansi kiristetty.
Huomaa että ylempi ohjuritappi tulee laittaa kiinni vasta kun ketjukotelon kuusiokolo ruuvit ovat kiinnitetty ja kansi kiinnitetty.
ohjuritapit2x.jpg (539662 bytes)

Kansipulttien kiristysjärjestys, aloitetaan numerosta 1 ja sen alkumomentti on 15Nm, kun kaikki 18 pulttia on kireydessä 15Nm tehdään
seuraava kiristys kierros ja silloin momentiksi asetetaan 35Nm. Sen jälkeen kierretään jokaista 90 astetta, pidetään hengähdys tauko 10min.
Sitten vielä kiristetään 90astetta. Momenteiksi tuli pisimmille pulteille noin 130Nm ja lyhyemmille 95Nm.
kansipultit_kirist.jpg (895403 bytes)

Pulttien kiristämisen jälkeen voi laittaa hydrauliset nostimet. Niiden kunto tulee tarkistaa painelemalla nostinta.
Jos nostimessa ei ole joustovaraa niin se on loppu, ja silloin tulee vaihtaa nostin uuteen. Jos moottori on paljon ajettu niin
voi olla järkevää vaihtaa kaikki nostimet uusiin. Ohjuritapit voi nyt lopullisesti naputella pohjiin.
nostajat.jpg (830343 bytes)alempi_ohjuritappi_pohjaan.jpg (132193 bytes)alempi_ohjuritappi_pohjaan_koko.jpg (685486 bytes)

Nostajat on hyvä voidella asentamisen jälkeen.
Nokkapyörän kiinnityspultti on hyvä tarkastaa, jos on lipsunyt työkalu irrotuksessa niin kannattaa kiinnityspultti vaihtaa.
nostajat_paikallaan.jpg (610416 bytes)nokkiksen_pultti.jpg (273517 bytes)

Nokka-akseli kiinnitetään pultilla nokkapyörään ja nokka-akselin pukit laitetaan kaikki hollilleen ja tasaisesti kiristetään kiinni.
Pukit tulee öljytä ja samoin nokka-akselin liukupinnat.
nokkaakseli_paikalleen.jpg (564856 bytes)

Pakosarjan laippa tulee tarkistaa ja puhdistaa jos laippapinnoissa on ruostetta.
pakosarja_asennus.jpg (1828334 bytes)

Imusarjan alla oleva lämppärin putki tulee seuraavaksi kiinnittää ja putken O-rengas tulee myös vaihtaa.
Putkeen on hyvä muistaa asentaa lukitsin, joka kuvasta vielä puuttuu. Putkessa kaksi pulttikiinnitystä jotka tulee öljyfiltteri koteloon.
lukitsin.jpg (175082 bytes)lampparin_putki.jpg (538954 bytes)

Ylemmän ohjuritapin päälle laitetaan muovihärpäke johon tulee hihnankiristäjän jousi ja iskunvaimentaja.
harpake.jpg (193759 bytes)ohjuritappiin muoviharpake.jpg (713617 bytes)

Ruiskut on hyvä seuraavaksi asentaa, ja niihin tulee laittaa uudet tiivisteprikat. Suuttimet kierretään 70Nm 27mm pitkällä hylsyllä.
Kuvassa vanha ja uusi tiiviste.
ruiskujen_tiiviste.jpg (694993 bytes)ruiskujen_tiiviste_paikallaan.jpg (476106 bytes)ruiskujen_tiiviste_paikallaan_close.jpg (111584 bytes)

Laita ruiskujen asennuksen jälkeen uudet kumiputket ruiskujen paluulinjoihin ja kiristä syöttöputket ennen imusarjan asennusta, varsinkin
pumpun päästä. Kiristys tapahtuu 14mm lenkillä.
kone_ilman_imusarjaa.jpg (784547 bytes)kone_ilman_imusarjaa2.jpg (771343 bytes)

Lopuksi laitetaan imusarja paikoilleen ja laitetaan uusi imusarjan tiiviste. Sitten kaasuvaijeri ja ruiskuputkien tukiplatta imusarjaan kiinni.
Sitten jäähdytin paikoilleen ja jäähdytys putket. Kaadetaan uusi jäähdytysneste koneeseen ja ilmataan järjestelmä.


Projektit ladattavissa etusivulta

Lista heikoista lenkeistä 124 200D

Lokarit ja kaaret ruostuvat
Tunkinreijät lahoo
Ovien suojamuovien alla muhii vesi ja moska >> ruostuu. Pitää muistaa puhdistaa joka vuosi.
Alakotelon päälle asetettu muovimaskin alla on hiekkaa päin alapalkkia ja se on siten ruosteelle altis paikka.
Etupuskurin sivukiinnikkeet ruostuvat
Takapuskurin takana olevat pellit happanee
Kontin alaosa ruostuu varsinkin vararenkaan alapuolelta.
Sisälokarin takahitsaussaumassa ruostetta ja samoin konepellin jousien kiinnityksissä
Ilmastointi puhallinkuilun pohjasauma ruostuu ja aiheuttaa vuotoa sisätilaan.
Virtalukko jumittaa
Polttoainepumpun releen mitoitus ei ole kohdallaan
Kattoluukun mekaniikka hajoaa helposti
Valokytkin rikkoontuu jos riuhtaisee sitä pakkasella
Lämmitysohjausyksikkö on varsinainen murheenkryyni, elektroniikka ei ole suunniteltu oikein ja vikoja tulee korttiin helposti.
Kiertovesipumppu(sähköinen) hajoaa, hiilet loppuu.
Sähköinen antenni on heikkolaatuinen
Laturi on paikassa jossa se on alttiina lialle varsinkin jos ajetaa hiekkatietä ja käännytään vasemmalle >> kura lentää
suoraan laturiin. Sen voi korjata laittamalla suojapellin lokariin.
Valovika muistuttimessa kylmäjuotoksia joka aiheuttaa valojen toiminnassa häiriötä
Kansipahvivika jossa öljyä valuu ykkösmännän päälle.
Ylijänniterele on helposti vioittuva ja häiriöitä tulee useisiin laitteisiin,ABS, SRS ohjaukset uupuu.
Tuulilasin alatiivisteet on surkeat ja alavesiramppi on koottu 3 kappaleesta jolloin saumoja on 2kpl jotka vuotavat jarru
tehostajan päälle ja toisella puolella  ABS yksikkö kastuu. Varsinkin kun ikkunan päällä olevan tiivisteen alle pääsee
vettä niin kaikki lorisee koteloihin ja tietokoneiden päälle muhimaan.
Polttoaineputket hapettuu poikki takaa ja siitä aiheutuu palovaara, kun polttoainetta ruiskuaa jarruille & pakoputken pinnoille.
Sähköjärjestelmästä puuttuu pääsulake, sulake tulisi sijoittaa ennen virtalukkoa, ei sen jälkeen kuten MB on sen tehnyt.
jos oikosulku tapahtuu ennen sulaketaulua, eli kuitenkin virtalukon jälkeen niin mitään suojakomponenttia ei ole rajoittamassa virtaa.
Tästä aiheutuu tulipaloriski
Jarruputket on asennettu alustaan siten että ne on altiina korroosiolle, jos jarruputket olisi asennettu sisätilojen kautta niin
korroosio-ongelmaa ei olisi.

Yleisesti auton laadusta ja tekniikasta 200D
star.gif (887 bytes) heikko
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Välttävä
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Tyydyttävä
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Hyvä
star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes) Erinomainen

Moottorin momentti star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin tekninen taso star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin käynnistyvyys pakkasella star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Vaihteiston toimivuus pakkasella star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Moottorin teho vrt polttoaineen kulutus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Vaihteiston toiminta ja kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Kytkimen kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Auton sisusta ja toimilaitteet star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Lämmityslaite star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Lämmityslaitteen huolto star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Auton käyttäytyminen mutkissa star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Auton käyttäytyminen mutkissa jossa kuoppia star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Vetojärjestelmän kestävyys, vivelet jne... star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Istuin mukavuus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Pyyhkijät ja kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Diesel pumpun kestävyys  star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Ajovalo lamppujen vahto star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Kori suunnittelu star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Korin huollettavuus star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Akun paikka konetilassastar.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Laitekytkimien kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Sulaketaulun  paikka ja sen huoltaminen star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Laturin kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Startin kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Ohjaustehostajan kestävyys star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)star.gif (887 bytes)
Mittaritaulun valojen vaihto star.gif (887 bytes)

Puutteita

Tilttiratti puuttuu
Kaasupoljin 50-luvulta, sen asennon voisi muuttaa 2000 luvun tasolle
Sisävaloa ei ole jalkatiloissa
Automaatissa ei ole turbiinilukkoa
Pääsulake puuttuu, jännitteet menee suoraan virtalukolle ilman johdon katkaisijaa tai sulaketta.

Linkit

Varustekoodit
Autojen tyyppikoodit
Kaikenlaista koodia; tyypit, varusteet, maalit, verhoilut
Eri (US) mallien käytetymmät osien numerot kuvineen
MB osanumerointi selitetty
Mercedes D.I.Y (Tee Se Itse hommat)
Veskun viton remontit

Tavarantoimittajat suomessa

Veho
Motonet
KL-Varaosat
Merteil
Fixus
Topautoosat

Autopurkaamot

Kankaanpään autopurkaamo
Autopurkaamot.com

Tavarantoimittajat maailmalla

German-spob
Starparts.co

Vaihteisto remppaa

Konehuolto Siekkinen Jarkko, KUOPIO. Toimimme Maaningan Käärmelahdessa,eli Siilinjärveltä n.12km länteen.
Kari Siekkinen 0400 671 727 Jarkko Siekkinen 0440 945 767 jarkko.siekkinen (at) dnainternet.net. Suosittelen !

Turvavyöt

Turvavyö Oy, Kantelettarentie 11, 00420 Helsinki. 09 535825

Verhoilut

Tapiolan Autoverhoilu OY, Niittykatu 3 Espoo. 09-8881516
Menopeli-Verhoomo E.Hakala, Haimiontie 3 21410 Vanhalinna, Lieto puh: 050-5641452 
Verhoomo Prima OY
Verhoilijamestari
KL-partner Mestarinkatu 13, 70700 Kuopio Puh: 0400 570 413 ja 040 736 0005  Email: info(at)klpartner.fi. Sivuilla kangasmallit eri automalleihin.

Maalaus

Automaalaamo Parviainen, Aamuruskontie 6, 00750 Helsinki. (09) 3455501

Muovipuskureiden korjaus

AUTO-MUOVI KEM OY, Hankasuontie 7, 00390 HELSINKI.

Tuulilasit

Vantaan tuulilasipiste Riihimiehentie 4, 01720 Vantaa (kartta). 050 538 4011 Samppa. (info(at)tuulilasipiste.fi) Suosittelen !

Linkit:

Mersujen luotettavuus, lisää taulukoita...
Mersuforum, Clubi
Mese.fi
Mercedes takaisinkutsut
Vin decoder
Caprice remonttia