Kuvia ja huoltotietoa Mercedes 200D / OM601 autosta
Kansipahvin vaihto:
Työkalut:
![]() |
XZN hylsy kokoa 10, noin 10cm jatkolla, jotta saa kansipultit auki (Fixus myy sopivaa työkalua, XZN M10 1/2" 100MM PITUUS KLANN ) |
![]() |
Pitkä 27mm hylsy ruiskujen irroittamiseen |
![]() |
Pitkä 32mm hylsy ketjunkiristäjän irroittamiseen, sisempää 19mm mutteria ei aukaista, muista vaihtaa tiiviste. |
![]() |
10mm hylsy venttiilikopan irroitukseen sekä öljytikun kiinnitys, ilmanputsarinkotelon irroitus ja muita yksittäisiä osia. |
![]() |
12mm hylsy jatkovarrella pakosarjan ja pakoputken välisen laipain kiinnityspultteja varten. |
![]() |
13mm pitkä hylsy pakosarjan muttereiden irroittamiseen, 2kpl kansipultteja joilla naftafiltterin pohja kiinni kannessa, hihnan kiristin pultit. |
![]() |
6mm kuusiokolo pitkällä varrella, imusarjan irroittamiseen |
![]() |
Ketjuohjuritappien irroitukseen 6mm koneruuvi joka tulee olla kestävää, siihen 11mm hylsy ja paksu prikka ja alemmassa tapin irroituksessa kannattaa tehdä 10mm mutterista pieni kartiohylsy. |
![]() |
14mm lenkki ruiskuputkien irroitukseen |
![]() |
7mm lenkki tai talttaruuvimeisseli jäähdytin putkenkiristäjien irroitukseen. |
![]() |
1/2 räikkä lyhyt ja pitkä |
![]() |
momenttiavain 1/2 lähdöllä, joka sopii XZN työkaluun |
![]() |
Magneettiotin, jolla saa helposti irti hydrauliset nostimet ja saa turvallisesti nostettua ketjukotelosta kaksi kuusiokolokansipulttia. |
![]() |
TORX sarja, hyvänlaatuinen. (Jos käyttää tappien ulosvetämisessä 6mm koneruuveja joissa Torx pää) |
Kuvia kansipahvin vaihdosta OM601
EGR irrotetaan edestä, jotta saadaan pakosarjan mutterit auki sekä pakosarjan ja
pakoputken laippa irti.
Laita irroitinöljyä pakoputken laipan muttereihin, ennen irroitusta.
Pakosarjan irroitus 13mm hylsyllä
Pakoputkenlaippa, vaihda kasattaessa uudet 8mmx60mm pultit ja mutterit.
Pakosarjan kuvat, ensimmäinen kuva on 1sylinterin lähtö ja seuraava kuva 2
sylinterin lähtö...jne
Hihnankiristimen löysääminen 13mm hylsyllä
Yleiskuva koneesta, josta pakosarja pois ja ilmanpuhdistin
Imusarja pois ja osa ruiskuista on poistettu, puhdista alueet ennen irroitusta.
Seuraavaksi otetaan hehkujen johdotus pois, varo vaurioittamasta kaapeleita ja
liitoksia.
Tarkista ettei hehkulinjojen päässä olevat mutterit ole löysässä, niin että
tippuvat itse liittimestä pois,
Purista liitosta jos tarpeen.
Lämmittimelle lähtevän vesiputken irrotus, kannen takaosassa. Vesiputki on tuettu
kahdella koneruuvilla öljyfiltterin runkoon.
Venttiilikoppa auki, tarkista nokka-akselin kunto.
Ketjun ohjuriliuskan tappien poisto. Ensin puhdistetaan 6mm kierretapilla jengat ja sen
jälkeen tehdään kuvassa näkyvä työkalu tapin poistamiseen.
Alumiinin lämmittäminen auttaa poistossa. Älä katkaise tappeja ketjukoteloon!
Poistetaan ketjukotelossa olevat kaksi kuusiokoloruuvia, kun ohjaintapit ovat poistettu.
Poistossa varo ettei kuusiokoloruuvit tipahda ketjukoteloon, voit suojata suojata
ketjukotelon alemman lohkon kuituliinalla, joka estää koneruuvin tipahtamisen pohjalle.
Puhdista korroosiosta ohjaintapit, jotta niiden asennus helpottuu, älä kuitenkaan liikaa
hio niitä koska sitten eivät pysy paikallaan. Kevyt hionta jos ovat ruosteisia.
Nokka-akselin poisto, otetaan nokkaakselin pukit pois, ja ketjupyörä irti. Ketjun voi
lukita ketjupyörään nippusiteellä ja sen voi kiristää narulla, vaikka kattokoukkuun.
Tarkkana ettei nokka-akselin lukituspinni tipu ketjukoteloon.
Ketjupyörän mutteri on normaali kierteillä, eli avautuu vastapäivään ja kiristyy
myötäpäivään.
Poistetaan hydrauliset nostimet magneettiottimen avulla tai sitten ihan näppärästi
sormin.
Poista nokka-akselin laakeriliuska, ettei se tipu ketjukoteloon silloin kun nostat
kantta.
Irroitetaan kansi XZN hylsy kokoa 10 käyttäen, katso kuvasta kiristys-sekvenssi,
irroittaessa kantta
löysää ensin vastaisessa järjestyksessä pultteja noin 45astetta kerrallaan. Sen
jälkeen vielä 45astetta, jonka jälkeen pultit voi
löysätä kokonaan ja poistaa.
Nostetaan kansi pois ja todetaan kansipahvivaurio tyypillisessä kohtaa, joka on
ykkössylinterin ja ketjukotelon välissä.
Asennusvaiheessa kannattaa asentaa uudet kannenpultit, mutta vanhoista voi mitata
venymät. Eniten venymää oli 1pytyn kohdalla olevissa pulteissa.
Ennen kansipahvin laittoa tulee kansi koneistaa ja tarkistaa myös esikammioiden korot.
Moottorinlohkon suoruus tulee myös tarkistaa ja poistaa ylimääräinen lika.
Kansipahvi tulee asettaa paikalleen eikä sitä pidä öljytä eikä taittaa.
Laitetaan seuraavaksi kansi paikalleen ja pujotetaan ketjukotelon kautta ketjupyörä.
Sitten laitetaan kansipultit hollille ja katsotaan että kaikki asettuu paikoilleen.
Ketjun alempi ohjuritappi on hyvä laittaa tässä vaiheessa kiinni, mutta naputtele
tiukkaan vasta kun kansi kiristetty.
Huomaa että ylempi ohjuritappi tulee laittaa kiinni vasta kun ketjukotelon kuusiokolo
ruuvit ovat kiinnitetty ja kansi kiinnitetty.
Kansipulttien kiristysjärjestys, aloitetaan numerosta 1 ja sen alkumomentti on 15Nm,
kun kaikki 18 pulttia on kireydessä 15Nm tehdään
seuraava kiristys kierros ja silloin momentiksi asetetaan 35Nm. Sen jälkeen kierretään
jokaista 90 astetta, pidetään hengähdys tauko 10min.
Sitten vielä kiristetään 90astetta. Momenteiksi tuli pisimmille pulteille noin 130Nm ja
lyhyemmille 95Nm.
Pulttien kiristämisen jälkeen voi laittaa hydrauliset nostimet. Niiden kunto tulee
tarkistaa painelemalla nostinta.
Jos nostimessa ei ole joustovaraa niin se on loppu, ja silloin tulee vaihtaa nostin
uuteen. Jos moottori on paljon ajettu niin
voi olla järkevää vaihtaa kaikki nostimet uusiin. Ohjuritapit voi nyt lopullisesti
naputella pohjiin.
Nostajat on hyvä voidella asentamisen jälkeen.
Nokkapyörän kiinnityspultti on hyvä tarkastaa, jos on lipsunyt työkalu irrotuksessa
niin kannattaa kiinnityspultti vaihtaa.
Nokka-akseli kiinnitetään pultilla nokkapyörään ja nokka-akselin pukit laitetaan
kaikki hollilleen ja tasaisesti kiristetään kiinni.
Pukit tulee öljytä ja samoin nokka-akselin liukupinnat.
Pakosarjan laippa tulee tarkistaa ja puhdistaa jos laippapinnoissa on ruostetta.
Imusarjan alla oleva lämppärin putki tulee seuraavaksi kiinnittää ja putken
O-rengas tulee myös vaihtaa.
Putkeen on hyvä muistaa asentaa lukitsin, joka kuvasta vielä puuttuu. Putkessa kaksi
pulttikiinnitystä jotka tulee öljyfiltteri koteloon.
Ylemmän ohjuritapin päälle laitetaan muovihärpäke johon tulee hihnankiristäjän
jousi ja iskunvaimentaja.
Ruiskut on hyvä seuraavaksi asentaa, ja niihin tulee laittaa uudet tiivisteprikat.
Suuttimet kierretään 70Nm 27mm pitkällä hylsyllä.
Kuvassa vanha ja uusi tiiviste.
Laita ruiskujen asennuksen jälkeen uudet kumiputket ruiskujen paluulinjoihin ja
kiristä syöttöputket ennen imusarjan asennusta, varsinkin
pumpun päästä. Kiristys tapahtuu 14mm lenkillä.
Lopuksi laitetaan imusarja paikoilleen ja laitetaan uusi imusarjan tiiviste. Sitten
kaasuvaijeri ja ruiskuputkien tukiplatta imusarjaan kiinni.
Sitten jäähdytin paikoilleen ja jäähdytys putket. Kaadetaan uusi jäähdytysneste
koneeseen ja ilmataan järjestelmä.
Projektit ladattavissa etusivulta
Lista heikoista lenkeistä 124 200D
![]() |
Lokarit ja kaaret ruostuvat |
![]() |
Tunkinreijät lahoo |
![]() |
Ovien suojamuovien alla muhii vesi ja moska >> ruostuu. Pitää muistaa puhdistaa joka vuosi. |
![]() |
Alakotelon päälle asetettu muovimaskin alla on hiekkaa päin alapalkkia ja se on siten ruosteelle altis paikka. |
![]() |
Etupuskurin sivukiinnikkeet ruostuvat |
![]() |
Takapuskurin takana olevat pellit happanee |
![]() |
Kontin alaosa ruostuu varsinkin vararenkaan alapuolelta. |
![]() |
Sisälokarin takahitsaussaumassa ruostetta ja samoin konepellin jousien kiinnityksissä |
![]() |
Ilmastointi puhallinkuilun pohjasauma ruostuu ja aiheuttaa vuotoa sisätilaan. |
![]() |
Virtalukko jumittaa |
![]() |
Polttoainepumpun releen mitoitus ei ole kohdallaan |
![]() |
Kattoluukun mekaniikka hajoaa helposti |
![]() |
Valokytkin rikkoontuu jos riuhtaisee sitä pakkasella |
![]() |
Lämmitysohjausyksikkö on varsinainen murheenkryyni, elektroniikka ei ole suunniteltu oikein ja vikoja tulee korttiin helposti. |
![]() |
Kiertovesipumppu(sähköinen) hajoaa, hiilet loppuu. |
![]() |
Sähköinen antenni on heikkolaatuinen |
![]() |
Laturi on paikassa jossa se on
alttiina lialle varsinkin jos ajetaa hiekkatietä ja käännytään vasemmalle >>
kura lentää suoraan laturiin. Sen voi korjata laittamalla suojapellin lokariin. |
![]() |
Valovika muistuttimessa kylmäjuotoksia joka aiheuttaa valojen toiminnassa häiriötä |
![]() |
Kansipahvivika jossa öljyä valuu ykkösmännän päälle. |
![]() |
Ylijänniterele on helposti vioittuva ja häiriöitä tulee useisiin laitteisiin,ABS, SRS ohjaukset uupuu. |
![]() |
Tuulilasin alatiivisteet on
surkeat ja alavesiramppi on koottu 3 kappaleesta jolloin saumoja on 2kpl jotka vuotavat
jarru tehostajan päälle ja toisella puolella ABS yksikkö kastuu. Varsinkin kun ikkunan päällä olevan tiivisteen alle pääsee vettä niin kaikki lorisee koteloihin ja tietokoneiden päälle muhimaan. |
![]() |
Polttoaineputket hapettuu poikki takaa ja siitä aiheutuu palovaara, kun polttoainetta ruiskuaa jarruille & pakoputken pinnoille. |
![]() |
Sähköjärjestelmästä
puuttuu pääsulake, sulake tulisi sijoittaa ennen virtalukkoa, ei sen jälkeen kuten MB
on sen tehnyt. jos oikosulku tapahtuu ennen sulaketaulua, eli kuitenkin virtalukon jälkeen niin mitään suojakomponenttia ei ole rajoittamassa virtaa. Tästä aiheutuu tulipaloriski |
![]() |
Jarruputket on asennettu
alustaan siten että ne on altiina korroosiolle, jos jarruputket olisi asennettu
sisätilojen kautta niin korroosio-ongelmaa ei olisi. |
Yleisesti auton laadusta ja tekniikasta 200D
heikko
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
![]() |
Moottorin momentti ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin tekninen taso ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin käynnistyvyys
pakkasella ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vaihteiston toimivuus
pakkasella ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin teho vrt
polttoaineen kulutus ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vaihteiston toiminta ja
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kytkimen kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton sisusta ja toimilaitteet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Lämmityslaite ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Lämmityslaitteen huolto ![]() ![]() |
![]() |
Auton käyttäytyminen
mutkissa ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton käyttäytyminen
mutkissa jossa kuoppia ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vetojärjestelmän kestävyys,
vivelet jne... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Istuin mukavuus ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Pyyhkijät ja kestävyys ![]() ![]() |
![]() |
Diesel pumpun kestävyys
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ajovalo lamppujen vahto ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kori suunnittelu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Korin huollettavuus ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Akun paikka konetilassa![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Laitekytkimien kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Sulaketaulun paikka ja
sen huoltaminen ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Laturin kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Startin kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ohjaustehostajan kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Mittaritaulun valojen vaihto ![]() |
Puutteita
![]() |
Tilttiratti puuttuu |
![]() |
Kaasupoljin 50-luvulta, sen asennon voisi muuttaa 2000 luvun tasolle |
![]() |
Sisävaloa ei ole jalkatiloissa |
![]() |
Automaatissa ei ole turbiinilukkoa |
![]() |
Pääsulake puuttuu, jännitteet menee suoraan virtalukolle ilman johdon katkaisijaa tai sulaketta. |
Linkit
Tavarantoimittajat suomessa
![]() |
Veho |
![]() |
Motonet |
![]() |
KL-Varaosat |
![]() |
Merteil |
![]() |
Fixus |
![]() |
Topautoosat |
Autopurkaamot
![]() |
Kankaanpään autopurkaamo |
![]() |
Autopurkaamot.com |
Tavarantoimittajat maailmalla
![]() |
German-spob |
![]() |
Starparts.co |
Vaihteisto remppaa
![]() |
Konehuolto Siekkinen Jarkko, KUOPIO. Toimimme
Maaningan Käärmelahdessa,eli Siilinjärveltä n.12km länteen. Kari Siekkinen 0400 671 727 Jarkko Siekkinen 0440 945 767 jarkko.siekkinen (at) dnainternet.net. Suosittelen ! |
Turvavyöt
![]() |
Turvavyö Oy, Kantelettarentie 11, 00420 Helsinki. 09 535825 |
Verhoilut
![]() |
Tapiolan Autoverhoilu OY, Niittykatu 3 Espoo. 09-8881516 |
![]() |
Menopeli-Verhoomo E.Hakala, Haimiontie 3 21410 Vanhalinna, Lieto puh: 050-5641452 |
![]() |
Verhoomo Prima OY |
![]() |
Verhoilijamestari |
![]() |
KL-partner Mestarinkatu 13, 70700 Kuopio Puh: 0400 570 413 ja 040 736 0005 Email: info(at)klpartner.fi. Sivuilla kangasmallit eri automalleihin. |
Maalaus
![]() |
Automaalaamo Parviainen, Aamuruskontie 6, 00750 Helsinki. (09) 3455501 |
Muovipuskureiden korjaus
![]() |
AUTO-MUOVI KEM OY, Hankasuontie 7, 00390 HELSINKI. |
Tuulilasit
![]() |
Vantaan tuulilasipiste Riihimiehentie 4, 01720 Vantaa (kartta). 050 538 4011 Samppa. (info(at)tuulilasipiste.fi) Suosittelen ! |
Linkit:
![]() |
Mersujen luotettavuus, lisää taulukoita... |
![]() |
Mersuforum, Clubi |
![]() |
Mese.fi |
![]() |
Mercedes takaisinkutsut |
![]() |
Vin decoder |
![]() |
Caprice remonttia |