Kuvia ja huoltotietoa Mercedes W124 280SE autosta
Kynnyskotelon ruosteet on W124 korille tyypillisiä
Kuvia auton sisältä, konsolit juuri kiinnitetty takaisin paikoilleen, ilmastointi
remontin jälkeen...
Öljynpuhdistin vaatii avaimen, sen saa vaikka KL-varaosilta
Mese ilman vasenta lokaria, punaselle alueelle kerääntyy paljon puiden neulasia ja
lehtiä >> se tulee puhdistaa....
No sitten jos lokareista ei poista roskia niin sisälokarin joutuu hitsamaan ja ulkolokarin uusimaan...
Sisälokarin pystysaumat lahoavat kun tuulilasilta lentävä vesi pääsee juoksemaan
sitä pitkin
Sauman päällä on kittiä joka suomen ilmastossa halkeilee ja vesi pääseen saumaan
muhimaan.
Sauma tulee hapottaa jonka jälkeen sen voi maalata.
Sisälokarin alaosat on korroosiolle alttiita paikkoja, varsinkin jos moskaa ei ole
koskaan puhdistettu pois.
Näin ollen hitsaukselta ei voi välttyä vaan on laitettava uutta peltiä vanhan lahon
tilalle.
Hitsauksen jälkeen täytyy muistaa heti maalata ettei saumat ruostu, kuvissa pellit
pohjamaalissa.
Tyypillinen korroosio kohta jarruputkelle (edessä) muistakaa puhdistaa ja laittaa korroosion suojaainetta.
Sisälokarissa on useita arkoja paikkoja ruosteelle, niitä on sisälokarin
muovilärpäkkeen alla olevat kiinnityskohdat.
Kiinnityskohdissa paikat pysyy märkinä jolloin myös ruoste etenee siellä nopeasti.
Etupuskurin sivu kiinnikkeet ovat yleensä lahot, kannattaa korjata joko hapottamalla
ja maalaamalla, jos ihan pehmeät niin hitsausta peliin.
Pohjassa olevat nostopaikat ovat myös ruosteelle alttiina, koska kumitassujen alle jää vesi muhimaan, joka saa sitten pellin lahoamaan.
Sisälokarin sisäpuolelta voi tarkastella myös ruosteita, yleensä tuulilasin
pesutankin alla on ruosteita. Syyllisenä on tankki joka hiertää
maalin lokarista pois. Tankin alakiinnike on muovisessa hahlossa johon pääsee vesi myös
muhimaan(tehtaalta unohtunu poisto reikä?)
Kuvia sisälokarista joka on hitsattu ja maalattu
Kuvassa oleva kuralavetti kannattaa sahata pois, näin säästyy ulkolokari
etukorroosio vaurioilta ja samoin sisälokari pääsee tuulettumaan paremmin.
Sisalokarin kautta kulkee myös tuulilasin poistovesiputki, putki tulee asettaa siten
että putki tulee lokarin reijästä ulos, ettei
vesi+moska pääse lokarin sisään muhimaan.
Takakontin ruostekohdat, itse kontinseinämillä olevat saumat ruostuvat ja iskareiden
kiinnitykset myöskin ruostuvat.
Tehtaalla ei ole maalia laitettu ollenkaan takaluukun alasauman alle. Kun kondenssivesi
pääsee saumaan, alkaa korroosio joka
pahaksi päästyään on vaikea pysäyttää. Kuvissa ruosteet on pysäytetty
fosforihapolla.
Takaluukun muovilistan alla muhii lika ja ensin ruoste ottaa alkunsa porareijistä
jolla lista on kiinni. Kaikissa kiinnitys reijissä oli
korroosio vaurioita, yhdessä oli oikein levinny listan ulkopuolelle.
Jarrujen ilmauksessa tulee huomioida että liemi osastoja on kaksi ja takana oleva
osasto ei täyty edestä, ellei säiliö ole ihan täynnä !
Paras on tehdä 300-400asteisella metalli piikillä väliseinämän yläosaan reikä josta
neste pääsee takaosaan paremmin.
Sytytysennakko säädetään säätökiekosta 1-6
Ongelmia blocktronic systeemin kanssa, tsekkaappa "matolaatikon" releet. Rele
4 estää käynnistyksen ja minun lootassani
tämä rupesi kenkkuilemaan...plus keskuslukitus releet 6 ja 7.
Projekti: Ilman hehkulamppuja toimiva mittaritaulu valaistus
Ledit tarvitsevat jonkin pidikkeen ja piirilevy soveltuu siihen hyvin, miksei myös
verolevy . Mittarin valaistuksessa käytetään 4 lediä
joiden värit voivat olla punainen,keltainen, vihreä,sininen, ja valkoinen. Käyttäessä
valkoisia tai sinisiä ledijä niin sarjavastus 330ohmia ja
muilla väreillä 470ohmia
Muut merkki lamput saivat tilalle valkoiset ledit, joiden päät ovat hiotut jolloin
valokulma laajenee ja pistemäisyys häipyy.
Proto testissä, hieman tehokas valaistus, mutta senhän voi säätää paneelista...
Kuljettajan penkki kuluu tyypillisestä kohtaa ja korjauksen voi teettää verhoomossa.
Korjaus kannattaa tehdä ennen kuin verhouksen alla oleva materiaali vahingoittuu.
Kuvia projektista "automaattiset valot"
Jotta systeemin voi asentaa tulee purkaa ko. paneelit pois.
Lataus signaali otetaan mittaritaululle tulevasta D-signaalista(laturi) ja uusi
piirikortti kytketään rinnan valokytkimen kanssa...
Tuulilasin pyyhkijämoottorin huolto
Ensin irrotetaan tuulilasia vasten olevat "koriste tiivisteet", jotka ovat
kiinni klipseillä, eli lähtevät siten, että niitä vedetään niksuttamalla ulospäin
noin klo 10 asennossa.
Irrota vesikourut siten, että ensin irrotetaan laitinmaiset ja sitten pyyhinmekanismin
alla oleva suojus, sitten vasta irrotetaan keskiramppi.
Moottori on kiinnitetty neljällä mutterilla, avainkoko on 10mm. Irrota kuvassa
merkityt kohdat.
Voitele moottorista ja mekaniikasta merkityt kohdat.
Vaihteston suojakannen joutuu poistamaan, jotta koneiston saa voideltua.
Asentaminen käy päinvastasessa järjestyksessä. "Tiivisteet" jotka tulevat
tuulilasia vasten ovat hieman heikoinlaiset,
suosittelen laittamaan sikafleksiä tiivisteen alle ennen asentamista.
Tällä menetelmällä saadaan tiivisrakenne eikä vettä pääse ECU:n ja sulaketaulujen
päälle.
Irroitus tapahtuu siten, että ohuella puukolla leikataan sikafleksi halki ja muut osat
ovatkin sitten normaalisti kiinni.
M104 johtosarja remppa
M104 koneen tyyppiviaksi voisi kutsua sytytysjärjestelmän ja moottoriohjauskaapeleiden
heikon laadun.
Johdot murtuvat jo 4-7vuoden ikäisinä ja yleensä vika ilmenee tulppien vaihdon
yhteydessä, kun johtoja joutuu siirtelemään
niin eristeet murtuvat Jos puolan syöttöjohdot menee täysin oikosulkuun niin HFM
yksikkön päätteet vioittuvat,
jos kaapeleissa on krakkailua niin niiden välille syntyy kipinöitä varsinkin kostealla
kelillä ja kone alkaa pätkimään & nypyttämään.
Tämä on ensimmäinen oire joka pahenee siten, että vähintään kaksi pyttyä jää
ilman kipinää ja kone täristää pahasti.
Tyhjäkäynti heijaa eikä stabiloidu vaan jatkaa heilumista vaikka kone olisi lämmin ja
lisäksi kone ei käy kaikilla ja täristää.
Alla kuvista näkyy kuinka johtojen eristeet ovat vaurioituneet
Johtojen uusiminen alkaa siten että jokainen kaapeli katkaistaan yksitellen ja tehdään
alusta loppuun valmiiksi,
siten johtojen järjestys pysyy oikeana eikä johdot pääse sekoamaan keskenään.
Vaurioitunut sytytysjohto kimppu
Liittimien purkaminen tapahtuu siten, että ne sahataan kuvan hfm14 valkoista linjaa
pitkin. Liittimen keskelle tulee B+ 12V
virtalukolta. Ulkoreunalle tulee HFM yksiköltä sytytyspulssi.
Kuvia johdotuksesta konehuoneessa. Huom kaikki uudet johdot ovat siliconi kaapelia joka
kestää jatkuvasti 230astetta.
Kuvat vaihdetuista sytytysjohdoista ja B+12V linjaan on lisätty sulake ja 22mF
kondensaattori pienentämään powerin
impedanssia eli näin saadaan aikaiseksi tehokkaampi ja parempi kipinä.
Liittimien sisällä johdot ovat myös krakkailleet pahasti ja oikosulkujen
mahdollisuus suuri jos johtoja taivuttelee.
Ylijännitereleen ongelmat
Yleiset häiriötilanteet ABS toiminnassa ja ABS merkkivalo palaa. Moottorin
ohjauselektroniikka sekoilee jolloin tyhjäkäynti ei pysy
normaalina vaan joko kierrokset jäävät alas tai ylös. Yleisimpinä syinä ovat
kylmäjuotokset piirikortilla, eli releiden kiinnitys printillä
irtoaa ja jännitteen pätkiminen linjoilla alkaa ja samalla kaikki ne ko.oireet
ilmaantuvat. Releen saa auki alasaumasta, vetämällä
saa kortin näkyviin. Tässä tapauksessa kaikki syötöt oli juotoksistaan auki ja
releissä oli kylmäjuotoksia.
Juotokset kannattaa juottaa uudestaan hopeatinalla joka kestää hieman paremmin kuin
tavallinen tina.
Huom älä käytä lyijytöntä tinaa korjaukseen !
Auto 9kk remontin jälkeen, jossa korjattiin alustan ja korin ruosteet
Projektit ladattavissa etusivulta
Lista heikoista lenkeistä 124 E280
![]() |
Lokarit ja kaaret ruostuvat |
![]() |
Tunkinreijät lahoo |
![]() |
Ovien suojamuovien alla muhii vesi ja moska >> ruostuu. Pitää muistaa puhdistaa joka vuosi. |
![]() |
Alakotelon päälle asetettu muovimaskin alla on hiekkaa päin alapalkkia ja se on siten ruosteelle altis paikka. |
![]() |
Etupuskurin sivukiinnikkeet ruostuvat |
![]() |
Takapuskurin takana olevat pellit happanee |
![]() |
Kontin alaosa ruostuu varsinkin vararenkaan alapuolelta. |
![]() |
Sisälokarin takahitsaussaumassa ruostetta ja samoin konepellin jousien kiinnityksissä |
![]() |
Ilmastointi puhallinkuilun pohjasauma ruostuu ja aiheuttaa vuotoa sisätilaan. |
![]() |
Virtalukko jumittaa |
![]() |
Polttoainepumpun releen mitoitus ei ole kohdallaan |
![]() |
Kattoluukun mekaniikka hajoaa helposti |
![]() |
Valokytkin rikkoontuu jos riuhtaisee sitä pakkasella |
![]() |
Lämmitysohjausyksikkö on varsinainen murheenkryyni, elektroniikka ei ole suunniteltu oikein ja vikoja tulee korttiin helposti. |
![]() |
Kiertovesipumppu(sähköinen) hajoaa, hiilet loppuu. |
![]() |
Sähköinen antenni on heikkolaatuinen |
![]() |
Laturi on paikassa jossa se on
alttiina lialle varsinkin jos ajetaa hiekkatietä ja käännytään vasemmalle >>
kura lentää suoraan laturiin. Sen voi korjata laittamalla suojapellin lokariin. |
![]() |
Valovika muistuttimessa kylmäjuotoksia joka aiheuttaa valojen toiminnassa häiriötä |
![]() |
Kansipahvivika jossa öljyä valuu koneen reunoja pitkin pohjapanssarille. |
![]() |
HFM johdotus on todella
heikkolaatuinen eristeet krakkailee ympäri konehuonetta ja aiheuttaa palovaaran ja
ohjausyksikön rikkoontumisen. |
![]() |
SRS linja ratille vioituu ja bagi ei silloin toimi. |
![]() |
Ylijänniterele on helposti vioittuva ja häiriöitä tulee useisiin laitteisiin,ABS, SRS, HFM tai EZL ohjaukset uupuu. |
![]() |
Tuulilasin alatiivisteet on
surkeat ja alavesiramppi on koottu 3 kappaleesta jolloin saumoja on 2kpl jotka vuotavat
jarru tehostajan päälle ja toisella puolella HFM ja ABS yksikkö kastuu. Varsinkin kun ikkunan päällä olevan tiivisteen alle pääsee vettä niin kaikki lorisee koteloihin ja tietokoneiden päälle muhimaan. |
![]() |
Polttoaineputket hapettuu poikki takaa ja siitä aiheutuu palovaara, kun polttoainetta ruiskuaa jarruille & pakoputken pinnoille. |
![]() |
Sähköjärjestelmästä
puuttuu pääsulake, sulake tulisi sijoittaa ennen virtalukkoa, ei sen jälkeen kuten MB
on sen tehnyt. jos oikosulku tapahtuu ennen sulaketaulua, eli kuitenkin virtalukon jälkeen niin mitään suojakomponenttia ei ole rajoittamassa virtaa. Tästä aiheutuu tulipaloriski |
![]() |
Jarruputket on asennettu
alustaan siten että ne on altiina korroosiolle, jos jarruputket olisi asennettu
sisätilojen kautta niin korroosio-ongelmaa ei olisi. |
![]() |
Tankkituuletus voi vioittua
jolloin tankki menee kasaan, muista tarkistaa ettei tankkiin muodostu suurta alipainetta
ajon aikana jos sitä syntyy niin tulee aktiivihiilisuodatin/keräin vaihtaa kuskin lokarissa. Samoin tulee tarkistaa lokarissa oleva paine ventiilin toiminta. Paine ero ei saa ylittää 0,1Bar jos ylittyy niin venttiili on sökö. |
![]() |
Puolat vioittuu helposti
kuumuudessa, jos puola menee oikosulkuun niin ECM on myös entinen, tämä tarkoittaa
usean tuhannen euron remonttia. On tärkeää käyttää alkuperäislaatuisia puolia! |
Yleisesti auton laadusta ja tekniikasta 280SE
heikko
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
![]() |
Moottorin momentti ![]() |
![]() |
Moottorin tekninen taso ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin käynnistyvyys
pakkasella ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vaihteiston toimivuus
pakkasella ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin teho vrt
polttoaineen kulutus ![]() ![]() |
![]() |
Vaihteiston toiminta ja
kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kytkimen kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton sisusta ja toimilaitteet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Lämmityslaite ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Lämmityslaitteen huolto ![]() |
![]() |
Ilmastointi ja sen tehokkuus ![]() ![]() |
![]() |
Auton käyttäytyminen
mutkissa ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Auton käyttäytyminen
mutkissa jossa kuoppia ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Vetojärjestelmän kestävyys,
vivelet jne... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Sähköjärjestelmät, sytytys
jne ![]() ![]() |
![]() |
Istuin mukavuus ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Pyyhkijät ja kestävyys ![]() ![]() |
![]() |
Polttoainepumpun kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Moottorin johdotus ![]() |
![]() |
Ajovalo lamppujen vahto ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kori suunnittelu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Korin huollettavuus ![]() ![]() ![]() |
![]() |
ECM:n paikka konetilassa ![]() |
![]() |
Akun paikka konetilassa![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Polttoainetankin paikka ![]() |
![]() |
Laitekytkimien kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Sulaketaulun paikka ja
sen huoltaminen ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Laturin kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Startin kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ohjaustehostajan kestävyys ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Kylmäkompuran kestävyys ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Mittaritaulun valojen vaihto ![]() |
Puutteita
![]() |
Tilttiratti puuttuu |
![]() |
Kaasupoljin 50-luvulta, sen asennon voisi muuttaa 2000 luvun tasolle |
![]() |
Sisävaloa ei ole jalkatiloissa |
![]() |
Moottorin hyötysuhde saisi olla parempi |
![]() |
Automaatissa ei ole turbiinilukkoa |
![]() |
ECM:ssä ei ole varaohjelmistoa, eli jos jokin anturi pettää niin matka loppu siihen. |
![]() |
Puolat ja niiden kaapelointi on liian kuumassa paikassa |
![]() |
Konetila johdotettu väärän tyyppisillä kaapeleilla, joista aiheutuu tulipalon riski. |
![]() |
Pääsulake puuttuu, jännitteet menee suoraan virtalukolle ilman johdon katkaisijaa tai sulaketta. |
Mersufoorumin linkit
Tavarantoimittajat suomessa
![]() |
Veho |
![]() |
Motonet |
![]() |
KL-Varaosat |
![]() |
Merteil |
![]() |
Topautoosat |
Autopurkaamot
![]() |
Kankaanpään autopurkaamo |
![]() |
Autopurkaamot.com |
Tavarantoimittajat maailmalla
![]() |
German-spob |
![]() |
Starparts.co |
Vaihteisto remppaa
![]() |
Konehuolto Siekkinen Jarkko, KUOPIO. Toimimme
Maaningan Käärmelahdessa,eli Siilinjärveltä n.12km länteen. Kari Siekkinen 0400 671 727 Jarkko Siekkinen 0440 945 767 jarkko.siekkinen (at) dnainternet.net. Suosittelen ! |
Turvavyöt
![]() |
Turvavyö Oy, Kantelettarentie 11, 00420 Helsinki. 09 535825 |
Verhoilut
![]() |
Tapiolan Autoverhoilu OY, Niittykatu 3 Espoo. 09-8881516 |
![]() |
Menopeli-Verhoomo E.Hakala, Haimiontie 3 21410 Vanhalinna, Lieto puh: 050-5641452 |
![]() |
Verhoomo Prima OY |
![]() |
Verhoilijamestari |
![]() |
KL-partner Mestarinkatu 13, 70700 Kuopio Puh: 0400 570 413 ja 040 736 0005 Email: info(at)klpartner.fi. Sivuilla kangasmallit eri automalleihin. |
Maalaus
![]() |
Automaalaamo Parviainen, Aamuruskontie 6, 00750 Helsinki. (09) 3455501 |
Muovipuskureiden korjaus
![]() |
AUTO-MUOVI KEM OY, Hankasuontie 7, 00390 HELSINKI. |
Tuulilasit
![]() |
Vantaan tuulilasipiste Riihimiehentie 4, 01720 Vantaa (kartta). 050 538 4011 Samppa. (info(at)tuulilasipiste.fi) Suosittelen ! |
Linkit:
![]() |
Mersujen luotettavuus, lisää taulukoita... |
![]() |
Mersuforum, Clubi |
![]() |
Mese.fi |
![]() |
Vin decoder |
![]() |
Caprice remonttia |