Pohjatietoa toteutussuunnitelmaan
2018 ops, tutkinnon muodostuminen
Elektroniikka asentaja
![]() |
Pakolliset tutkinnon osat 75 osp |
![]() |
Valinnaiset tutkinnon osat, elektroniikkatuotanto 30osp |
ICT-asentaja
![]() |
Pakolliset tutkinnon osat 75osp |
![]() |
Valinnaiset tutkinnon osat 30osp |
Valinnaiset tutkinnon osat 40osp
Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa 5-15ops
Lisäksi tutkinnossa YTO opinnot ja ne löytyy verkosta
Osassa meidän paikallisista tutkinnon osista on tehty niin että niissä on otettu osa
valtakunnallisesta laajemmasta tutkinnon osasta ja tehty paikallinen ammatillinen.
Tätä toimintatapaa on kysytty muussa yhteydessä OPH:sta ja heidän kanta on, ettei
näin voi tehdä.
Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvan tutkinnon osan tulee laajentaa ja/tai
syventää valtakunnallista tarjontaa ja perustua paikalliseen tarpeeseen.
Seuraavat muutokset on tehty touko-kesäkuussa 2019
![]() |
Sulautetut järjestelmät 15 osp -> Sulautetut sovellukset ja projektityöt 30 osp, muutos tehty. |
![]() |
Tietoliikenne 10 osp -> Tietoliikennelaiteasennukset ja kaapelointi 30 osp |
![]() |
Paikallisesti tarjottava Palvelinjärjestelmät 15 osp -> Palvelinjärjestelmät ja projektit 30 osp, muutos tehty. |
![]() |
Audiotekniikka 5osp -> 10osp muutettu ja tehty totsu |
![]() |
Aurinkoenergian liittäminen ict järjestelmään 5osp -10osp, muutettu ja tehty totsu |
![]() |
IT-laitehuolto 5osp poistui |
![]() |
JavaScript-ohjelmointi, 5 osp -> poistettu |
![]() |
Tietoliikenne 10 osp poistettu, ei voi olla samoilla tutkinnon sisällöillä kuin laajempi valtakunnallinen opinto |
![]() |
C ohjelmointi 5 osp -> 10osp muutettu ja tehty totsu |
![]() |
Elektroniikkasuunnittelu 5 osp --> 10osp muutettu ja tehty totsu |
![]() |
Langattomat verkot, 5 osp poistui |
![]() |
Suurtaajuustekniikka 5osp, poistui |
![]() |
Lähiverkon laitteet ja tietoturva, 5osp, poistui |
![]() |
Tietoliikenneverkon tietoturva, 5 osp -> muutettu ja totsu tehty |
![]() |
Työasemien asennusten automatisointi, 5osp, poistettu |
![]() |
Valokaapelitekniikka 5osp -> 10osp, muutettu ja totsu tehty |
![]() |
Windowsin hallinta, 5 osp, poistettu |
Mahdollisia malleja olisi seuraavat:
ICT-palvelin
TK+TL asennus, 30 osp
PAL+pojekti, 30 osp
TLlaite+kaapelointi, 30 osp (korvaa nostiksen TL 15 osp)
Paikallisesti "www-ohjelmointi" 10 osp (korvaa Lahtisen www-ohjelmointi 15 osp)
olis yhteensä 145 osp
ICT-tietoliik.
TK+TL asennus, 30 osp
TLlaite+kaapelointi, 30 osp
PAL+pojekti, 30 osp (korvaa palvelin
15 osp)
Paikallisesti "esim tietoliikenneverkon teitoturva" 10 osp (korvaa sähköasennuksen 15 osp)
olis yhteensä 145 osp
Osaamisen tunnistaminen ja
tunnustaminen:
- Valinnaisissa tutkinnon osissa on tärkeää miettiä, mitä tunnustetaan, siitä näkökulmasta, että se tukee opiskelijan osaamista ja tulevaa työllistymistä. Eli aina ei ole perusteltua "kerätä" kaikkea mahdollista aiempaa osaamista vaan miettiä, mikä on opiskelijan osaamisen kannalta järkevää ja jutella tästä yhdessä opiskelijan kanssa.
Perehdyttehän ePerusteista, mitä osaamisen tunnustamista tutkinto mahdollistaa:
"Violetit" palkit vaihtelevat tutkinnoittain, myös osaamispistemäärät
ovat tutkintokohtaisia. Nämä ovat ne tyypilliset, mutta tutkinnossa saattaa olla myös
muita mahdollisuuksia tai rajauksia.
Mikäli osaamista tunnustetaan ammatillisiin tutkinnon osiin ei-voimassa olevien tutkinnon perusteiden mukaisesti.
On oltava kaksi arvioijaa, jotka arvioivat osaamisen ajantasaisuuden ja vastaavuuden suhteessa
tunnustettavaan tutkinnon osaan.
Näillä arvioijilla tulee olla ammatillinen osaaminen ja he tuntevat tutkinnon perusteet.
Mikäli ei -voimassa olevien tutkinnon
perusteiden mukaista hankittua osaamista tunnustetaan "violettiin
palkkiin" kohtaan tutkinnon osa toisesta
perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta,
tulee varmistaa osaamisen ajantasaisuus, ei
vastaavuutta. Osaaminen on ajantasaista, mikäli opiskelija on esimerkiksi
ylläpitänyt ja käyttänyt sitä työtehtävissään säännöllisesti.
Selkeissä tapauksissa osaamisen ajantasaisuuden voi arvioida omaopettaja ja esimerkiksi
tutka-opettaja.
Mutta, mikäli ajantasaisuus on epäselvää, esim. opiskelija ei ole tehnyt alan töitä
ja opinnoista on jo kulunut jonkin aikaa,
tulee osaamisen ajantasaisuuden arvioida sellaiset henkilöt, joilla on tutkinnon osaan
liittyvä ammattitaito ja perehtyneisyys.
Tässä
vielä linkki koontitaulukkoon, jossa on osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen
perusperiaatteet
Toteutussuunnitelman esikatselu
Syksy 2018 korjaukset toteutussuunnitelmiin.
Kts malli ja muuta oma toteutussuunnitelma mallin
mukaiseksi. Useampiin tuotekortteihin voisi lisätä tietoa miten ja missä voi oppia ko.
asioita... (kuvataan
aidosti, missä ja miten opitaan...yms
Uusia/vanhoja tuotekortteja löytyy tietokannasta, jos et
muista tunnuksia tietokantaan laita viestiä mikko.esala@edu.hel.fi
Lataa tietokannasta oma tuotekortti, käy se läpi / tee muutokset ja uploadaa uusi
tuotekortti samaan kansioon, mutta versio2 nimellä. Halutessasi voit kommentoida
tiedostoa comment toiminnolla.
Kevään vanhoja totsuja voi käydä myös lukemassa -> sharepointista jos tallennat oman totsun sieltä koneelle niin tee muutokset ja tallenna uusi versio tietokantaan.
Tuotekortit tulee olla valmiina 19.11.2018, jolloin ne viedään Amosaa kantaan. Tässä hieman tietoa siitä.
Totsuprojektin projektikuvaus 2018-2019
Ammatillisiin valinnaisiin tarvitaan arviointi taulukot ja edellisen kierroksen arviointitaulukot löytyvät alla olevien linkkien takaa:
http://stadinao.eu/OPS15/Tieto/8-liitteet-2/8-3paikallisesti-tarjottavien-tutkinnon-osien-arviointitaulukot/ http://stadinao.eu/OPS15/Tieto/8-liitteet-2/8-5-ammatillista-kehittymista-tukevien-opintojen-arviointitaulukot/
![]() |
Kun totsut on kirjoitettu uuteen malliin, alkaa niiden tarkistaminen. KP tarkistaa totsut ja kommentoi tarvittaessa. |
![]() |
Teamsiin ladattu tuotekorttien tilataulukko. Taukukosta näkee missä vaiheessa tuotekortit ovat ja missä vaiheessa niiden hyväksyminen. |
![]() |
Paikallisesti tarjottavat opinnot menee lautakuntaan, täytyy perustella työelämätarve opinnoille! |
![]() |
Hoksin ensimmäinen vaihe tulee tehdä 4 viikon sisällä opintojen aloittamisesta. |
![]() |
HOKSin tulostamista ei tehdä vaan tallennetaan wilmaan suunnitelma ja allekirjoitus päivämäärillä. |
Yleistä tietoa toteutussuunnitelmaan
![]() |
Opettajat paikalla klo 8:00 - 20:00 |
![]() |
Jokaiselle opiskelijalle HOKS, jota päivitetään hyvin säännöllisesti |
![]() |
Opiskelijat voivat aloittaa opinnot missä vaiheessa vuotta tahansa ja opiskelijat voivat valmistua koulusta missä vaiheessa vuotta tahansa. |
![]() |
Yto opintoja oli esimerkissä klo 9:00 -15:00 väliseen aikaan, miksi ei myös klo 15-20 välisenä aikana? Illalla pajatoimintaa YTO opinnoista. |
![]() |
Yto opintoja koulutussopimuksen alle ja työpaikoille. |
![]() |
Nykyiset lomaajat (syysloma, talviloma yms) -> lomallakin on osa opettajista töissä. -> Rahoitusmallin muutos. |
![]() |
Opetusmateriaali digitaaliseen muotoon ja verkkoon -> Mikä alusta? -> Tärkeintä tehdä digitaaliseen muotoon materiaalia ( Tehtäviä, videoita...) |
![]() |
Teoriaopetus vähemmälle, enemmän käytännön opetusta ja projekteja. |
![]() |
Opettaja ohjaa käytännön oppimista ja projektien valmistumista. |
![]() |
Opiskelijakunta laajenee, TE-keskukset, jalkauduttava yrityksiin hakemaan työntekijöille koulutusta, pitkäaikaistyöttömät lyhennettyihin opintoihin. |
![]() |
Stadin brygga käytössä yto-valinnaisiin, myös avoimia opintoja. |
![]() |
Opettajatiimit koostuu 6-8 opettajasta, voi sisältää myös yto-opettajia. Opiskelija määrä 150-200. |
![]() |
Koulutusprosessi esimerkki |
![]() |
Toteutussuunnitelma -> Mikä mietityttää? Mitä pitäisi selvittää? |
![]() |
Toteutussuunnitelma malli, huom malli!, eli ei virallinen malli. |
![]() |
Organisaatiomuutos |
![]() |
Kenttäagentit |
![]() |
Ohjaan.fi sivustolta löytyy tietoa amisreformista |
![]() |
Ammattitaitovaatimukset |
![]() |
Lukiopäivät on mahdollisesti yto päiviä |
![]() |
Iltaopinnoissa olisi pajaopetusta, päivisin teoriaopetusta |
![]() |
S2 opintopolku 15ops, kieltä, , tietotekniikkaa, ammattiin orientoituminen, kultturia ja matematiikkaa. Tämä paikallisesti tarjottava paketti. Tämä niille joille kielitaito ei ole riittävä. |
![]() |
Orientaatiojakso 4 viikkoa, jonka aikana tehtäisiin Hoks ja ohjataan S2 opintoja jos opiskelijalle on siihen tarvetta. |
![]() |
Yto aineisiin osaamisen tunnistaminen |
![]() |
Oppisopimuksessa ytoaineet 5 päivään plus joustavasti lisää? |
![]() |
Toteutusesimerkit, lähiopetus, pajatyöskentely, projektiopetus, projekti+video, itsenäinen työskentely mm. verkkotehtävät. Aiemmin hankittu osaaminen ja työssäoppiminen ->KOS. |
![]() |
Materiaalialustana Microsoft 365 ja google docs+ muut on mahdollisia. |
![]() |
S2 opinnot eivät automaattisesti korvaa ruotsia, vaan opiskelijakohtaisesti käydään tämä asia Hoksissa. |
![]() |
ydinosaaminen olisi nimellä osaamiskokonaisuus. |
![]() |
Totsut tallennetaan amosaan. |
![]() |
Totuissa ei luetella kaikkea, katso mikä on toimintaympäristö. Eperusteista tiedot ja mahdollisesti selkosuomeksi osaamiskokonaisuudet. |
![]() |
Rakenne ja otsikot amosaasta. |
![]() |
Opiskelijan suorituspolut, kvpolku, urheilupolku, yrittäjyyspolku... |
![]() |
Totsun toteutuksen otsikointi: koulutuksen toteuttamistavat ja ajoista sekä oppimisympäristöstämme, opiskelijan arviointi... |
![]() |
Koskitiedon siirtoihin näyttöjen kuvaukset? |
![]() |
Näytöt yto opinnoissa, joko työpaikoilla, koulussa. Hankkia iintegroidusti ammatillisten tutkinnon osien kanssa. |
![]() |
Opettajat lukemaan perusteita ristiin yto opettajien kanssa alakohtaisesti lukea läpi yto/amm. Tarvitaan resurssia opettajien yhteistyöhön. |
![]() |
Omat kaavakkeet ammatillisiin ja yto opintoihin, jos tunnustetaan lukioopintoja niin ei ole näyttöjä ko. opinntoihin, jos ne eivät ole kovin vanhoja. |
![]() |
Koulutussopimukseen checklist liite 6? |
![]() |
S2 Totsumalli |
![]() |
TOTSUmalli_esim_KasvunEdistäminen |
![]() |
YTO-suunnitelma |
![]() |
toiminta digitaalisessa ympäristössä |
![]() |
toiminta digitaalisessa ympäristössä |
Kysymyksiin vastauksia 9.5.2018
![]() |
Tiimeihin opettajaprofiilit, eri painotukset opettajille. |
![]() |
osaamiskortit valmiina 25.5.2018, eli tuotekortit valmiiksi! |
![]() |
Tuotekortit onedriveen Toukokuun lopussa, Edit vie ne. |
![]() |
Edit tekee koosteen 30.5 tuotekorteista ja siirtää ne verkkoon |
![]() |
Amoosaan ne tallennetaan kesän ja syksyn aikana, kun ne on virastossa hyväksytty |
![]() |
Ammatitaitovaatimukset e-perusteista |
![]() |
Ammattitaitovaatimukset tulee sisältyä osaamiskokonaisuuksiin, yhteisissä osissa voi tulla toistoa osaamiskokonaisuuksiin |
![]() |
Tarkka osaamistaso kirjataan opiskelijan HOKSiin, sitä ei kirjata osaamiskokonaisuuksiin. |
![]() |
Värikoodauksella määritellään miten ammattitaitovaatimustiedot linkittyy eri osaamiskokonaisuuksiin. |
![]() |
Oppimisympäristöjä ei kirjara osaamiskokonaisuuksiin vaan ne on omalla kohdalla tuotekortissa, älkää poistako yleisiä tekstejä tuotekorteista! |
![]() |
Opintokokonaisuuden suoritustavat tarkentuu Hoksissa, joten ei tarkkoja suoritustapa kirjauksia tuotekorttiin. |
![]() |
Osaamisen hankkiminen monella eri keinolla, ei kannata kahlita vain tiettyjen hankintatapoihin, laittakaa niitä mahdollisimman paljon (muut suoritustavat) |
![]() |
Ammattitaitovaatimukset ovat yleisellä tasolla ja kirjataan selkokielellä. Tutkinnon osaan kirjataan enemmän auki ja selkosuomella. |
![]() |
Huomiokaa korttikoulutukset totsun tekemisessä. |
![]() |
Hakijat, opiskelijat ja opettajat näkee tuotekortit. Kaikki data menee amosaan, kun ne on hyväksytty |
![]() |
Osaamiskokonaisuuksiin tulee sanallinen arviointi, ei pelkästään suoritettu merkintä |
![]() |
Osaamisen kehittämiseen tulee antaa palautetta |
![]() |
Hoksiin karkealla tasolla näyttöjen aikataulut esim kevät 2020, nämä menee koskitietojärjestelmään! |
![]() |
joku virastossa tarkastaa totsut, ei tietoa |
![]() |
yto opetus 2*60min tai 3*60min, wilmaan tulossa tarjotin ytoista, verkkoopetus ytoihin. |
![]() |
Työjärjestys voi olla, mutta lukkaria ei ole voida olla, tehdään ajat milloin opettaja on paikalla. Tarjonta tulee kurreen |
![]() |
Hoks prosessi on kesken, kaikkea ei ole ajateltu ja mallia muutetaan koko vuoden. |
![]() |
Yhteinen yto kori eritysosaamiseen tai vahvistaa amk opintoihin, kielet, matikka,fysiikka ja valinnaisiin opintoihin ja yto pajoja yms... |
![]() |
johto miettii miten päiväkirja täytetään |
![]() |
Koulutuspäälliköt tekee kurreen tyhjiä ryhmiä ja opettajat liittää opiskelijat sinne. läsnäolon merkintä suunnittelussa. |
![]() |
Miten opiskelija sitoutuu opintoihinsa? ohjataan opiskelija itse valintoihin, mutta ehkä hän ei sitoidu opintoihin. |
![]() |
Tila ongelmat ovat ammatillilla puolella ongelmana. |
Toteutussuunnitelma mallit 2018 kevät
![]() |
TOTSU 2018 tyhjä malli |
![]() |
TOTSUpohja Elektroniikan ja ICTn perustehtävät malli |
![]() |
Peruspolut |
![]() |
Ops kansalliset perusteet |
![]() |
Tieto- ja tietoliikennetekniikan OPS |
![]() |
Peruskoulun päättävät |
![]() |
Suuntaa etsivät |
![]() |
Työssäkäyvät |
![]() |
Työmarkkinoilla muutosten kohteena olevat |
![]() |
Eri kulttuuri- ja kieliympäristöstä tulevat ammattilaise |
![]() |
Eri kulttuuri- ja kieliympäristöstä tulevat ammattitaidottomat, tai puutteellisen ammattitaidon omaavat |
![]() |
Pitkäaikaistyöttömät |
![]() |
Yritysasiakkaat |
Keskeiset muutokset
![]() |
Uusi laki ammatillisesta koulutuksesta voimaan 1.1.2018 |
![]() |
Yksi näyttöön perustuva ja osaamisen hankkimistavasta riippumaton tapa suorittaa tutkinto |
![]() |
Yksi järjestämislupa, joka kattaa tutkintoon johtavan ammatillisen, oppisopimus ja työvoimakoulutuksen |
![]() |
Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jota päivitetään tutkinnon suorittamisen aikana, aiemman osaamisen tunnustaminen koulutuksen järjestäjä velvollisuudeksi |
![]() |
Työpaikalla tapahtuva oppiminen koulutus- tai oppisopimuksena, työssäoppiminen poistuu nimenä. |
![]() |
Rahoituksesta puolet tulee suoritusten ja vaikuttavuuden mukaan |
![]() |
Yhteiset tutkinnon osat jokaiselle ammatillisen perustutkinnon suorittajalle |
Ammatilliset tutkinnot
Tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksen perusteena osaamispiste
![]() |
Ammatillinen perustutkinto 180 osp |
![]() |
ammatilliset tutkinnon osat 145 osp |
![]() |
yhteiset tutkinnon osat 35 osp |
![]() |
voi erityisestä syystä olla laajempi kuin 180 osp |
![]() |
mahdollisista ylimääräisistä tutkinnon osista kaikissa tilanteissa erillinen todistus tutkinnon osan suorittamisesta |
![]() |
Ammattitutkinto 120, 150 tai 180 osp |
Yhteiset tutkinnon osat
Sisältyvät ammatilliseen perustutkintoon, 35 osp
Ammatilliseen perustutkintoon sisältyy pakollisena:
![]() |
viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, vähintään 11 osp |
![]() |
matemaattis- luonnontieteellinen osaaminen, vähintään 6 osp |
![]() |
yhteiskunta- ja työelämäosaaminen , vähintään 9 osp |
![]() |
Valinnaisia osaamistavoitteita 9 osp opiskelijan yksilöllisen valinnan mukaan |
Mahdollisuus kaksoistutkintoon jatkuu
![]() |
Ammatillisen koulutuksen
järjestäjä voi hankkia koulutusta lukiokoulutuksen järjestäjältä |
![]() |
Opiskelija huomioidaan ammatillisen koulutuksen rahoituksessa |
Tutkinnon suorittaminen
Näyttöön perustuva ja osaamisen hankkimistavasta riippumaton tapa
suorittaa tutkinto
Opiskelijavalinta 1
![]() |
Jatkuva haku pääväylä tutkintokoulutukseen |
![]() |
suoralla yhteydenotolla
koulutuksen järjestäjään tai jättämällä hakemus hakuaikojen ja menettelyiden mukaisesti |
![]() |
koulutuksen järjestäjä päättää valintaperusteista sekä pääsy- ja soveltuvuuskokeista, jotka hakijalle maksuttomia |
![]() |
Yhteishaku ammatilliseen perustutkintokoulutukseen keväisin perusopetuksen päättäville sekä muille vailla ammatillista tutkintoa oleville |
![]() |
valintaperusteista OKM:n asetus |
Opiskelijavalinta 2
![]() |
Perusopetuksen jälkeisten
valmistavien koulutusten haku mm. VALMA(Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus) ja TELMA (Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus) |
![]() |
yhteisiä valintaperusteita ei ole säädetty |
![]() |
Yhteisten hakujen päättymisen jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneet ohjataan hakeutumaan jatkuvan haun kautta |
![]() |
Opiskelijoiden valitsemisesta työvoimakoulutukseen päättää työ- ja elinkeinotoimisto yhteistyössä koulutuksen järjestäjän kanssa |
![]() |
Opiskelijoiden valitsemisesta henkilöstökoulutukseen päättää työnantaja yhteistyössä koulutuksen järjestäjän kanssa |
Henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma
![]() |
HOKS jokaiselle opiskelijalle tutkinnon suorittamisen tai koulutuksen alkaessa, oppisopimuskoulutukseen hakiessa osin ennen koulutuksen alkua |
![]() |
Osaamisen tunnistaminen koulutuksen järjestäjän velvollisuus |
![]() |
Koulutuksen järjestäjä ja opiskelija laativat ja päivittävät säännöllisesti yhdessä |
![]() |
Alaikäisen opiskelijan huoltajalla mahdollisuus osallistua laadintaan ja päivittämiseen |
![]() |
Työnantaja/työpaikan edustaja osallistuu prosessiin, kun osaaminen hankitaan ja osoitetaan työpaikalla |
![]() |
Suunnitelmaan kirjataan |
![]() |
aiemmin hankittu ja osoitettu osaaminen tarvittava ammattitaidon ja osaamisen hankkiminen osaamisen osoittaminen ohjaus- ja tukitoimet... |
Osaamisen tunnustaminen
![]() |
Koulutuksen järjestäjällä
velvollisuus tunnustaa opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen, joka vastaa tutkinnon tai
koulutuksen perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita (Opiskelijan esittämien asiakirjojen ja muun selvityksen perusteella / Mikäli aiemmin hankittua ammatillista osaamista arvioidaan ilman näyttöön osallistumista, arvioijina kaksi opettajaa tai muuta koulutuksen järjestäjän edustajaa |
![]() |
Muodollisessa koulutuksessa ja muuten kertyneen osaamisen tunnistamisesta säädetään asetuksella |
![]() |
Tunnistetusta osaamisesta ei kerry perusrahoitusta |
Opiskelijalla on oikeus saada seuraavia asioita
![]() |
eri oppimisympäristöissä
opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttamisen sekä tukee opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi |
![]() |
henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opinto- ohjausta |
![]() |
palautetta osaamisen kehittymisestä tutkinnon suorittamisen ja koulutuksen aikana |
![]() |
tietoa arviointiperusteiden
soveltamisesta osaamisensa arviointiin ja pyytää arvioinnin tarkistamista ja pyytää oikaisua |
![]() |
pyynnöstä todistus
tutkintokoulutukseen tai valmentavaan koulutukseen osallistumisesta; sekä |
![]() |
oikeus näytön tai muun
osaamisen arvioinnin uusintaan tai hyväksytyn arvosanan korottamiseen |
Osaaminen arvioidaan näytöillä
![]() |
Näytössä osoitetaan
tutkinnon perusteissa määritelty ammattitaito ja osaaminen käytännön työtehtävissä, aidoissa työtilanteissa |
![]() |
Työpaikalla tai perustellusta syystä muussa ympäristössä |
![]() |
Suunnitellaan tutkinnon osittain |
![]() |
Koulutuksen järjestäjä
vastaa näytön suunnittelusta tehden yhteistyötä opiskelijan ja näyttötyöpaikan edustajan kanssa |
![]() |
Koulutuksen järjestäjällä
velvollisuus tarjota tutkinnon tai tutkinnon osien suoritusmahdollisuus ilman tutkintokoulutukseen osallistumista sekä yhteistyössä liiketaloudellisin perustein osaamisen kehittämispalveluita tarjoavien toimijoiden kanssa |
Arvioijat päättävät arvioinnista
![]() |
Koulutuksen järjestäjä
nimeää kaksi arvioijaa Pedagogisesti pätevä ja kelpoinen opettaja tai erityisestä syystä muu koulutuksen järjestäjän edustaja Työelämän edustaja -> työnantaja, työntekijä tai itsenäinen ammatinharjoittaja |
![]() |
Vähintään toinen arvioijista paikalla yksittäisessä näytössä, osaamisen arvioinnista päätetään tutkinnon osittain yksimielisesti |
![]() |
VALMAssa arvioijana opettaja tai erityisestä syystä muu koulutuksen järjestäjän edustaja |
![]() |
Arvioijilta vaaditaan riittävää ammatillista osaamista suhteessa perusteisiin ja arvioitavaan alaan |
![]() |
Koulutuksen järjestäjä perehdyttää työelämää edustavat arvioijat |
![]() |
Opiskelijalle annettava mahdollisuus suoritustensa itsearviointiin |
Osaamisen hankkiminen
Oppilaitoksissa ja työpaikoilla
Oppiminen työpaikoilla 1
Oppisopimus on jatkossakin työsopimus
![]() |
Pääosin työpaikalla
järjestettävää koulutusta, tarvittaessa muissa oppimisympäristöissä tapahtuvaa osaamisen hankkimista |
![]() |
15 vuotta täyttäneen
opiskelijan ja työnantajan välinen kirjallinen työsopimus, myös yrittäjälle |
![]() |
Koulutuksen järjestäjä ja
työnantaja sopivat kirjallisesti oppisopimuksen järjestämisestä HOKS:nmukaisesti |
![]() |
Oppisopimuksesta tulee ilmetä
sopimuksen voimassaoloaika, sovellettava työaika, koeajan pituus sekä opiskelijan palkkauksen perusteet |
Oppiminen työpaikoilla 2
Koulutussopimus korvaa työssäoppimisen
![]() |
Koulutuksen järjestäjä
sopii kirjallisesti koulutussopimustyöpaikan edustajan kanssa opiskelijan osaamisen hankkimisesta työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä |
![]() |
Määräaikainen sopimus,
jonka perustana on HOKS, josta tulee ilmetä ne käytännön työtehtävät, joita tekemällä opiskelija voi saavuttaa tavoitteeksi asetetun osaamisen |
![]() |
Yhdestä tai useammasta
tutkinnon osasta tai tutkinnon osaa pienemmistä kokonaisuuksista |
![]() |
Ei työsuhdetta, ei palkkaa
opiskelijalle, vaan hänellä on oikeus opintotukeen ja koulumatkakorvaukseen sekä koulutuksen järjestäjän tarjoamaan maksuttomaan ateriaan |
Oppiminen työpaikoilla 3
Koulutuskorvaukset
Koulutussopimus
![]() |
Työpaikalla
järjestettävästä koulutuksesta ei makseta koulutuskorvausta |
![]() |
Poikkeuksena vaativaan
erityiseen tukeen oikeutetun opiskelijan koulutussopimustyöpaikka |
Oppisopimus
![]() |
Koulutuksen järjestäjä
maksaa työnantajalle, jos työnantajalle arvioidaan aiheutuvan kustannuksia työpaikalla tapahtuvasta opiskelusta ja ohjauksesta |
![]() |
Mahdollisista
koulutuskorvauksista sovitaan oppisopimuksen järjestämistä koskevassa sopimuksessa |
Opiskelijavuosi
![]() |
Tavoitteellinen ja ohjattu
opiskeluaika, jolloin opiskelija osallistuu HOKS:nmukaisesti koulutuksen järjestäjän
eri oppimisympäristöissä tai työpaikalla järjestettävään koulutukseen, joka perustuu oppisopimukseen tai koulutussopimukseen |
![]() |
Opiskelupäivälle ei aseteta tuntimääräistä rajaa |
![]() |
Säännönmukaiseen opiskeluviikkoon kuuluu viisi opiskelupäivää |
![]() |
Opiskelijavuoteen sisältyy neljän viikon lomaaika |
Opiskelijamaksut
![]() |
Ammatti ja erikoisammattitutkinnon suorittajilta voidaan periä maksuja, jotka kattavat 15 % koulutuksen kustannuksista |
![]() |
Todistukseen merkityn arvosanan korottamisesta voidaan periä maksu |
![]() |
Koulutuksen järjestäjä voi jättää maksut perimättä tai alentaa niitä vähävaraisuuden vuoksi |
Arviointisuunnitelma
![]() |
Arviointisuunnitelma tarvitsee vielä tekstin tarkennuksia, tulisi avata ja tarkentaa kommentoituja tietoja 20.6.2020 |
Järjestämislupa
Yksi järjestämislupa vuoden 2018 alusta
Järjestämislupa
![]() |
Tutkinnot, opetus-ja tutkintokieli |
![]() |
Toiminta alueella koulutuksen järjestäjällä olisi velvollisuus järjestää tutkintoja ja koulutusta osaamistarpeen mukaisesti. |
![]() |
Erityiset tehtävät |
![]() |
VALMA |
![]() |
TELMA |
![]() |
Laajennettu oppisopimustehtävä |
![]() |
Työvoimakoulutustehtävä |
![]() |
Vankien koulutus |
![]() |
Pitkäaikaisten työttömien koulutus |
![]() |
Lupamuutokset haettava vuotta ennen koulutuksen alkua |