Muuttujiin talletettuun tiedon muokkaamiseen sekä käsittelyyn voidaan käyttää siihen tarkoitettuja metodeja, niistä
lyhyesti tässä osassa.
toStrin() metodi
Metodi toStrin()
muuntaa numero-arvon merkkijonoksi:
<p id="muunto1"></p>
<script>
var x = 321;
document.getElementById("muunto1").innerHTML =
x.toString() + "<br>" +
(321).toString() + "<br>" +
(200 + 21).toString();
<script>
Tulos www-sivulla:
toExponential() metodi
Metodi toExponential()
muuttaa desimaaliluvun exponenttimuotoon:
<p id="muunto2"></p>
<script>
var x = 3.145;
document.getElementById("muunto2").innerHTML =
x.toExponential() + "<br>" +
x.toExponential(2) + "<br>" +
x.toExponential(4) + "<br>" +
x.toExponential(6);
</script>
Tulos www-sivulla:
toFixed() metodi
Metodilla toFixed()
asetetaan desimaaliluvun desimaalien lukumäärä:
<p id="muunto3"></p>
<script>
var x = 3.145;
document.getElementById("muunto3").innerHTML =
x.toFixed(0) + "<br>" +
x.toFixed(2) + "<br>" +
x.toFixed(4) + "<br>" +
x.toFixed(6);
</script>
Tulos www-sivulla:
toPrecision() metodi
Metodilla toPrecision()
asetetaan numeroarvon pituus (merkkijonona):
<p id="muunto4"></p>
<script>
var x = 3.145;
document.getElementById("muunto4").innerHTML =
x.toPrecision() + "<br>" +
x.toPrecision(2) + "<br>" +
x.toPrecision(4) + "<br>" +
x.toPrecision(6);
</script>
Tulos www-sivulla:
valueOf() metodi
Metodilla valueOf()
asetetaan numeroarvo varmasti numeroarvoksi:
<p id="muunto5"></p>
<script>
var x = 456;
document.getElementById("muunto5").innerHTML =
x.valueOf() + "<br>" +
(123).valueOf() + "<br>" +
(120 + 23).valueOf();
</script>
Tulos www-sivulla:
Number() metodi
Metodilla Number()
muuttaa arvon numeroksi jos se on mahdollista,
Nan - Not a Number eli ei numero:
<p id="muunto6"></p>
<script>
document.getElementById("muunto6").innerHTML =
Number(true) + "<br>" +
Number(false) + "<br>" +
Number(" 11") + "<br>" +
Number("12 ") + "<br>" +
Number("13 6") + "<br>" +
Number("Aurinko");
</script>
Tulos www-sivulla:
Seuraavassa esimerkissä päivämäärä muunnetaan 1.1.1970 alkaen laskettuna millisekunneiksi:
<p id="muunto6B"></p>
<script>
var x = new Date("2018-02-12");
document.getElementById("muunto6B").innerHTML = Number(x);
</script>
Tulos www-sivulla:
parseInt() metodi
Metodi parseInt()
jäsentää merkkijonon ja numeroarvon kokonaislukuna:
<p id="muunto7"></p>
<script>
document.getElementById("muunto7").innerHTML =
parseInt("11") + "<br>" +
parseInt("12.33") + "<br>" +
parseInt("13 6") + "<br>" +
parseInt("14 vuotias") + "<br>" +
parseInt("lukuarvo 15");
</script>
Tulos www-sivulla:
parseFloat() metodi
Metodi parseFloat()
jäsentää merkkijonon ja numeroarvon desimaalilukuna:
<p id="muunto8"></p>
<script>
document.getElementById("muunto8").innerHTML =
parseFloat("11") + "<br>" +
parseFloat("12.33") + "<br>" +
parseFloat("13 6") + "<br>" +
parseFloat("14 vuotta") + "<br>" +
parseFloat("noin 15");
</script>
Tulos www-sivulla:
MAX_VALUE palauttaa suurimman JavaScript:ssä käsiteltävissä olevan numeroarvon
(esim. Number.MAX_VALUE,
tai X.MAX_VALUE;
)
MIN_VALUE palauttaa pienimmän JavaScript:ssä käsiteltävissä olevan numeroarvon
NEGATIVE_INFINITY edustaa negatiivista ääriarvoa
NaN ei ole numero, Not a Number
POSITIVE_INFINITY edustaa positiivista ääriarvoa
Matemaattisilla metodeilla voidaan esimerkiksi pyöristää numero-arvo ylös- tai alaspäin ja suorittaa laskutoimituksia.
Math.PI
palauttaa piin likiarvon 3.141592653589793 ja se voidaan kirjoittaa esim laskukaavaan.
Math.round() metodi
Metodi Math.round()
pyöristää desimaaliluvun lähimpään kokonaislukuun:
<p id="matikka1"></p>
<script>
var luku1 = 3.14;
document.getElementById("matikka1").innerHTML =
Math.round(4.4) + "<br>" +
Math.round(4.5) + "<br>" +
Math.round(luku1);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.pow() metodi
Metodilla Math.pow()
luku annettuun potenssiin:
<p id="matikka2"></p>
<script>
var luku2 = 10;
var potenssi = 2;
document.getElementById("matikka2").innerHTML =
Math.pow(8,2) + "<br>" +
Math.pow(luku2,potenssi);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.sqrt() metodi
Metodilla Math.sqrt()
annetun luvun neliöjuuri:
<p id="matikka3"></p>
<script>
document.getElementById("matikka3").innerHTML = Math.sqrt(25);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.abs() metodi
Metodilla Math.abs()
annetun luvun itsesarvo (etumerkitön lukuarvo):
<p id="matikka4"></p>
<script>
document.getElementById("matikka4").innerHTML =
Math.abs(-3.14) + "<br>" +
Math.abs(+3.14);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.ceil() metodi
Metodilla Math.abs()
luvun pyöristäminen ylöspäin lähimpään kokonaislukuun:
<p id="matikka5"></p>
<script>
document.getElementById("matikka5").innerHTML =
Math.ceil(4.6) + "<br>" +
Math.ceil(4.1);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.floor() metodi
Metodilla Math.floor()
luvun pyöristäminen alaspäin lähimpään kokonaislukuun:
<p id="matikka6"></p>
<script>
document.getElementById("matikka6").innerHTML =
Math.floor(4.6) + "<br>" +
Math.floor(4.1);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.sin() ja Math.cos() metodit
Metodeita Math.sin()
ja Math.cos()
lasketaan kulman sin tai cos arvo.
Kulma annetaan radiaaneiksi muutettuna, radiaanit = asteluku * PI/180 :
<p id="matikka7">
<script>
document.getElementById("matikka7").innerHTML =
"Kulman 45 astetta sini on = " + Math.sin(45 * Math.PI / 180)
+ "<br>" +
"Kulman 45 astetta cosini on = " + Math.cos(45 * Math.PI / 180);
</script>
Tulos www-sivulla:
Math.max()ja Math.min() metodit
Metodeita Math.max()
ja Math.min()
suurimman ja pienimmän arvon etsimiseen:
<p id="matikka8"></p>
<script>
document.getElementById("matikka8").innerHTML =
Math.max(0, 150, 30, 20, -8, -200) + "<br>" +
Math.min(0, 150, 30, 20, -8, -200);
</script>
Tulos www-sivulla:
Joukko muita matemaattisia metodeita
<p id="matikka9"></p>
<script>
document.getElementById("matikka9").innerHTML =
"<p><b>Math.E:</b> " + Math.E + "</p>" +
"<p><b>Math.PI:</b> " + Math.PI + "</p>" +
"<p><b>Math.SQRT2:</b> " + Math.SQRT2 + "</p>" +
"<p><b>Math.SQRT1_2:</b> " + Math.SQRT1_2 + "</p>" +
"<p><b>Math.LN2:</b> " + Math.LN2 + "</p>" +
"<p><b>Math.LN10:</b> " + Math.LN10 + "</p>" +
"<p><b>Math.LOG2E:</b> " + Math.LOG2E + "</p>" +
"<p><b>Math.Log10E:</b> " + Math.LOG10E + "</p>";
</script>
Tulos www-sivulla:
Metodi | Selite |
---|---|
abs(x) | Luvun x itseisarvo |
acos(x) | Luvun x arcusCOS, tulos radiaaneina |
asin(x) | Luvun x arcusSIN, tulos radiaaneina |
atan(x) | Returns the arctangent of x as a numeric value between -PI/2 and PI/2 radians |
atan2(y, x) | Returns the arctangent of the quotient of its arguments |
ceil(x) | Luvun x pyöristäminen ylöspäin lähimpään kokonaislukuun |
cos(x) | Kulman x cosini, kulma annettava radiaaneina |
exp(x) | Returns the value of Ex |
floor(x) | Luvun x pyöristäminen alaspäin lähimpään kokonaislukuun |
log(x) | Luvun x luonnollinen logaritmi (E) |
max(x, y, z, ..., n) | Annetuista luvuista suurin |
min(x, y, z, ..., n) | Annetuista luvuista suurin |
pow(x, y) | Luvu x potenssin y |
random() | Satunnaisluku 0 - 1 |
round(x) | Luvun x pyöristäminen lähimpään kokonaislukuun |
sin(x) | Kulman x sini, kulma annettava radiaaneina |
sqrt(x) | Luvun x neliöjuuri |
tan(x) | Kulman x tangentti |
Metodilla Math.random() voidaan tuottaa satunnaisluku jota voidaan käyttää esimerkiksi peleissä, JS-koodin testaamisessa
sekä Canvas-grafiikassa.
Esimerkkiin on koottu erilaisien lukuarvojen väliin tuotettuja satunnaislukuja:
<p id="satunnainen"></p>
<script>
document.getElementById("satunnainen").innerHTML =
"Satunnaisluku 0 - 1: " + Math.random() + "<br>" +
"Satunnaisluku 0 - 9: " + Math.floor(Math.random() * 10) + "<br>" +
"Satunnaisluku 0 - 10: " + Math.floor(Math.random() * 11) + "<br>" +
"Satunnaisluku 0 - 99: " + Math.floor(Math.random() * 100) + "<br>" +
"Satunnaisluku 0 - 100: " + Math.floor(Math.random() * 101) + "<br>" +
"Satunnaisluku 1 - 10: " + (Math.floor(Math.random() * 10)+1) + "<br>" +
"Satunnaisluku 1 - 100: " + (Math.floor(Math.random() * 100)+1) + "<br>";
</script>
Esimerkin tuottama tulos www-sivulle:
Satunnaislukujen käyttäminen funktiossa ja painikkeella.
Satunnaisluku painiketta painaessa 0 - 9 väliltä:
<button onclick="document.getElementById('satu1').innerHTML =
omaSatunnainen1(0,10)"> Arvo numero </button>
<p id="satu1"></p>
<script>
function omaSatunnainen1(min, max) {
return Math.floor(Math.random() * (max - min)) + min;
}
</script>
Esimerkin tuottama satunnaisluku 0-9 www-sivulle:
Satunnaisluku painiketta painaessa 1 - 10 väliltä:
<button onclick="document.getElementById('arpaA').innerHTML =
omaBingo(1,10)"> Bingoa </button>
<p id="arpaA"></p>
<script>
function omaBingo(min, max) {
return Math.floor(Math.random() * (max - min + 1) ) + min;
}
</script>
Esimerkin tuottama satunnaisluku 1-10 www-sivulle: